STORE SCENE

10. feb - 11. mar 2017
Forestillingen spiller ikke længere på Aarhus Teater
1 time og 35 min. uden pause

En vigtig og begrænsningsløs god forestilling. / “Weekendavisen, Klaus Rothstein”

Dagens bedste politiske analyse finder man på scenen. / “Information, Anne Middelboe Christensen”

Politiken / “Erasmus Montanus i anledning af kulturbyåret i Aarhus er et suverænt livtag med tidens tore splittelse ... provokerende og politisk, engageret og engagerende teaer med pragtpræstationer over hele linien. ... Det er skræmmende, vigtigt, skarpt og, så længe det varer, utroligt sjovt.”

Berlingske / “Christian Lollikes "Eramus Montanus" er en drøm af en klassiker, der placerer Holberg lige midt i danskhedsdebatten. ... en fuldstændig forrygende morsom og dybt skræmmende version af Holbergs »Erasmus Montanus«. Netop det stykke var det første på plakaten, da teatret åbnede i 1900, men her er intet teaterstøv at spore. Christian Lollikes Erasmus er på alle niveauer en klassiker-gentænkning, som man næsten kun kan drømme om.”

cphculture.dk / “Anders Jebro har ikke mange ligemænd ud i teatralsk kropslighed ... (der) opstår der en smuk symbiose mellem tekstformidlingen og kropsligheden, og ERASMUS MONTANUS bliver også en personlig succes for ham. ... Det ville ikke være en Lollike-forestilling, hvis han ikke vovede at gå planken ud til sidst - og det gør han heldigvis på grandiøs vis. ”

Aarhusupdate.dk / “Erasmus Montanus er dette års must-see i dansk scenekunst! ... Dramatiker og instruktør Christian Lollike har gentænkt Holbergs 1700-tals-klassiker ”Erasmus Montanus” i en bidende og skæv forestilling. ... ”Erasmus Montanus” på Aarhus Teater er en produktionsmæssig diamant. ... Der er altså tale om en ualmindelig velfungerende forestilling – både hvad angår konceptet, produktionen, bearbejdelsen af Holbergs klassiker og udførelsen på denne premiereaften. ”

teateranmeldelse.dk / “’Erasmus Montanus’ afklæder både det danske værdifællesskab, sin hovedperson og sig selv som forestilling i medrivende og hysterisk morsom iscenesættelse på Aarhus Teater. Christian Lollikes gendigtning af Holbergs klassiker er fremragende teater. ... Åbningen af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 blev markeret med lysshow, optog og festfyrværkeri under sloganet Let’s Rethink, men det foreløbige højdepunkt i kulturåret spiller lige nu på Store Scene.”

Ungtteaterblod.dk / “Det var på én gang voldsomt absurd, underligt og stiliseret, og på samme tid rørende, komisk, levende, livsbekræftende og knaldhamrende relevant! ... Hele setuppet bliver så grotesk og langt ude, at man ikke kan andet end at give efter og bare lade sig rive med. Det er enormt humoristisk, og man er 100% underholdt hele vejen igennem. Der er mening med galskaben og det vil du finde ud af, hvis du under dig selv en oplevelse på Aarhus Teater det her forår.”

Jyllands-Posten / “Skarpt, moderne og velspillet bud på Holbergs klassiker ... voldsomt underholdende ... en fest og en triumf for Lollike som iscenesætter ... en original og meddigtende scenografi, som også Lollikes bud er det. Det forfrisker Holbergs tekst, bringer komedien ind i vores egen tid, uden et sekundt at forråde ham. Og vigtigst af alt: Forestillingen ægger til diskussion efter tæppefald.”

Børsen / “"Erasmus Montanus" er begavet teater i Christian Lollikes politiske bearbejdelse af Holbergs klassiker. ”

Gregersdh.dk / “AT se den nye ’Erasmus Montanus’ på Aarhus Teater er som at blive barn igen. Opleve en forestilling, hvor leg erobrer scenen. Opleve Holberg struttende af lyst til at sende modsætninger i hovedet på hinanden. Instruktøren Christian Lollike fuld af eventyrlige idéer om sætte fut i handlingen og ting på spidsen.”

Kristeligt Dagblad / “Uanset ens politiske ståsted, kan man føle sig velkommen i Lollikes Holbergske spejlkabinet. Han kan tage fat, hvor vi har ondt, og skabe sylespids absurd satire med en bismag. Og han kan balancere forskellige argumenter på en knivsæg, så man på intet tidspunkt mister den anden side af syne. Det er oplysende teater, der burde stå ved siden af Holberg på alle pensumlister. ... Andreas Jebro er forrygende som Erasmus Montanus ...”

Århus Stiftstidende / “Aarhus Teater parrer Lollike med Holberg ... for fuld skrue. ... Publikum sprutter af grin fra første færd ... spillet utroligt vitalt og dygtigt af alle medvirkende. ”

Tjeck Magazine / “Nyfortolkning af Erasmus Montanus på Aarhus Teater bringer den gamle klassiker ind i helt aktuelle politiske debatter ... Der er skuespilpræstationer i top hele vejen rundt. Andreas Jebro i hovedrollen er suveræn, men blandt andre også Lars Brygmann, Lotte Andersen, og ikke mindst Zaki Youssef leverer fine præstationer. Glæd jer til en flot sort-hvid scenografi på Gamle Scene.”

Den 4. væg / “Skuespilpræstationerne af Andreas Jebro som Erasmus og Zaki Youseff som Jacob står på alle måder ud hos forestillingens ellers stjernespækkede ensemble anført af Lars Brygmann som Per Degn. Forestillingen giver god anledning til at gentænke vores samfundsstruktur og er især, set i lyset af Aarhus Kulturhovedstad 2017, et manifest til kulturbyens tema ”Rethink”.”

Scenekanten.com / “Lollikes iscenesættelse er lige der, hvor den kunne kaldes for meget. Men det er nu ikke for meget på en dårlig måde. Det hele bliver bare lidt for meget i den kridhvide scenografi, med de kridhvide meninger og de overdrevne og direkte paralleller til omverdenen. I denne opsætning af Holbergs komedie er der nemlig både blevet leget med grænser, nedrevne samfund og hvad selve danskheden egentligt vil sige. For kan du overhovedet se virkeligheden, hvis du er afskærmet fra den?”

finespind.dk / “ Folket og eliten Erasmus Montanus taler ikke folkets sprog i Holbergs komedie. Dramatiker Christian Lolike sætter fokus på de udfordringer vi har med skel i dagens samfund på Aarhus Teater.”

Kulturkongen / “Med Erasmus Montanus har Århus teater noget at være stolte af! En stærk forestilling på alle måder! Alt fungerer! Spillere, scenografi, belysning og historien!!! ... jeg har SÅ meget lyst til at se den igen!”

Peripeti / “Lollikes iscenesættelse er faktisk ganske Holbergtro, men også effektiv, sjov og samtidig knugende alvorlig og spændende. Beskæringen forekommer som en nødvendig stramning af en ofte alt for langtrukken Holbergtekst. Formatet trækker på lige dele performancetradition og et dogmeagtigt koncep (a la Von Trier). Og de konceptuelle begrænsninger forekommer at være fremmende for skuespillernes og korets præstationer som er helt i top sammen med lys, lyd og scenografi. ”

Føljeton / “Christian Lollikes nyfortolkning af Ludvig Holbergs gamle klassiker fra 1723, Erasmus Montanus, på Aarhus Teater er rystende og euforiserende i alt sin apokalyptiske storhed. Eksplosiv, elegant og relevant. ”

Information / “Dagens bedste politiske analyse finder man i teatret. I Christian Lollikes groteske tolkning af danskerselvglæden ... Andreas Jebro i rollen som Erasmus... - rapkæfter, irriterende og selvglad, men også netop så charmerende og musikalsk i al sin ynk, at ingen kan stå for ham.”

Weekendavisen / “Alle - gamle danskere og nye - skal tage et smut til Aarhus og se en moderne, nutidsinspireret fortolkning af Ludvig Hobergs Erasmus ontanus ... Skuespiller er over hele linjen storartet ... Erasmus Montanus er en vigtig og begrænsningsløs god forestilling, hvor du det ene øjeblik vil føle dig bekræftet, det næste på gyngende grund.”

Erasmus Montanus

Holberg i hænderne på Christian Lollike

Bondedrengen Rasmus Berg har studeret i København og vender nu hjem til sin fødeby på ’bjerget’. Han er bedrevidende og arrogant og skaber hurtigt bølger i den hjemlige andedam. Han vigter sig med sit latiniserede navn Erasmus Montanus og belærer vidt og bredt med en tunge, der drypper af filosofisk lærdom. Ikke mindst hans påstand om, at jorden er rund, får den lille by på den anden ende.

I samarbejde med teatret Sort/Hvid og Kulturhovedstaden Aarhus 2017 får Holbergs klassiske komedie ERASMUS MONTANUS et kraftigt vrid på Store Scene.

Ludvig Holberg markerede sig i 1700-tallet som en af Nordens epokegørende forfattere – en fremskridtets og fornuftens mand. Nu lægges hans ERASMUS MONTANUS i hænderne på en af vor tids mest markante scenekunstnere – dramatiker og instruktør Christian Lollike. Sammen med et stærkt skuespillerhold diskuterer og udfordrer han vores danske værdisæt i et globalt perspektiv. For hvor langt vil man gå for sin tro? Hvad står vi for, og hvad holder os sammen?

Der bliver plads til både oplysningstidens og nutidens æstetik, retorik og figurer, når armen bliver vredet om på dansk kulturarv og livssyn. Og så bliver ERASMUS MONTANUS bragt hjem. Stykket var nemlig åbningsforestillingen ved Aarhus Teaters indvielse i år 1900.

WITH ENGLISH SURTITLES

The performances on March 3rd and 10th wil be surtitled to accomodate non-Danish speaking audiences

Please note that for visibility of surtitles you should avoid booking seats on floor rows 1-5.

Holberg med et kraftigt vrid

Af Ludvig HolbergBearbejdelse Dennis Meyhoff Brink, Tanja Diers og Christian Lollike SORT/HVID / Iscenesættelse Christian Lollike / Scenografi og kostumedesign GEHRT & GRARUP - David Gehrt og Ida Grarup Nielsen / Lysdesign Anders Kjems / Lyddesign Lars Gaarde

Medvirkende Andreas Jebro, Lars Brygmann, Lotte Andersen, Anders Baggesen, Zaki Youssef, Nanna Bøttcher, Ole Thestrup, Sofia Nolsøe, Simon Mathew, Andreas Nicolai Petersen

Kor NADJA MARIE SCHMEDES ENEVOLDSEN, YNGVE LYNGSØ, SØREN BIDSTRUP, METTE SPANGE ALBERTSEN, RASMUS HØRSTED JENSEN, INGEBORG THISTED HØJLUND

Lars _web Lotte _web Ole _web