Spillested
Event location

STUDIO

Spilledato
25. nov - 17. dec 2016
Spilletidspunkter
Forestillingen spiller ikke længere på Aarhus Teater
Varighed
ca. 95 min uden pause

Anmeldelser

Dagbladet Information / “I Aarhus Teaters opsætning af Kaldet er alt koncist og nødvendigt. ... (det er) Chrsitian Hetlands seende nørd, der ikke vil slippe tilskuerens opmærksomhed. ... Astrid Saalbaah (har) dryppet nogle dråber magi i Kaldet, så man flere gange bliver i tvivl om, hvorvidt noget nu også er drøm eller virkelighed. ”

Weekendavisen / “Astrid Saalbachs både morsomme og uhyggelige thriller ... I Kaldet har Saalbach, en af dansk teaters vigtigste dramatikere, sat sig for at kvase sproget ... grebet er mesterligt. ”

Århus Stiftstidende / “På under to timer får Saalbach på vanlig psykologisk thriller-spændingsfyldt vis sat en buket af centrale almenmenneskelige temaer i spil. (...) Kaldet ryster man ikke sådan lige af sig. Heldigvis for det. Det er langtidsholdbart sugekop-teater af bedste skuffe. Prøv det!”

Jyllands-Posten / “Kan Astrid Saalbach stadig skrive fremragende dramatik? Ja, for pokker! (...) Kaldet er en stærk tekst. (...) Som Rune er Christian Hetland skræmmende god (...) Et godt valg ville (...) være en tur i Aarhus Teater for at se "Kaldet". Jeg siger det bare.”

Ungtteaterblod.dk / “‘Kaldet’ er ny dansk dramatik skrevet af Astrid Saalbach. Det er en stærk tekst, som giver publikum noget at tænke over bagefter. Blindhed kan forekomme i flere forskellige former – man kan både være blind, så man er uden synsevne, men man også være blind for realiteter. Victoria Meirik har flot iscenesat Saalbachs tekst.”

Den fjerde væg / “På ægte thriller-manér bliver man opslugt af historien og væmmes ved den stigende paranoia hos stykkets hovedperson. Man rives specielt med pga. skuespillernes pragtfulde præstationer, især hos stykkets hovedperson, hvis vanvid er troværdigt og intenst. ”

En psykologisk thriller

af Astrid Saalbach

KALDET er en psykologisk thriller om at være blind. Om ikke at se faren, før det er for sent. Om først at få øjne, når ulykken er sket, og om at føle sig isoleret fra alt og alle. Som den seende Rune, der bliver ansat som it-ansvarlig i en telemarketingvirksomhed, hvor næsten alle andre ansatte er blinde eller stærkt svagsynede.

Rune er alene og stoler ikke på nogen. Ingen omkring ham kan se, alligevel føler han sig overvåget og forfulgt. Han mærker paranoiaen blomstre, og så kan det være svært at se klart for bare syner.

KALDET er fortalt med djævelsk præcision og et glimt i øjet. Stykket kredser om dobbeltheden i at kunne se klart uden syn og samtidig være blind for realiteter. Om at høre til et sted og være en del af noget. Et par, en gruppe – eller i det mindste bare et segment.

Astrid Saalbach mestrer replikker, som det ene øjeblik letter stemningen og i næste moment tager en dramatisk vending. Stykker som Reumert-vinderen ”Verdens Ende”, ”Aske til aske, støv til støv”, ”Pieta” og ”Rødt og Grønt” har alle spillet på Aarhus Teater.

Hun har skrevet flere romaner – senest ”Klapperslangen”, hvor hun går kritisk til den danske teaterbranche.

 

NB! Vi gør opmærksom på at der i forestillingen sprayes med parfume.

Når paranoia blomstrer

Af Astrid Saalbach / Iscenesættelse Victoria Meirik / Scenografi Rebekka Bentzen / Lysdesign Kim Glud / Lyddesign Ise Klysner Kjems

Medvirkende Christian Hetland, Inge Sofie Skovbo, Mette Døssing, Mikkel Becker Hilgart, Kim Veisgaard, Anne Plauborg

Del din oplevelse på Instagram - brug:

#kaldet  #aarhusteater