30. sep - 29. okt
Man - fre kl. 18
Lør kl. 14
Priser
95 kr.
90 min uden pause

Weekendavisen / “Alle med bare den mindste interesse for scenekunst og samtid burde flokkes om Aarhus Teaters mindste scene i disse dage. ... er Lollikes mest vellykkede forestilling siden den Reumert-nominerede Disney-depression All My Dreams Come True (2013) og et lovende startskud på Aarhus Teaters treårige samarbejde med teatret Sort/Hvid i København.”

mortenhede.dk / “Hvis man kan tale om nødvendigt teater, så er “Living dead” et ærkeeksempel på, hvad det kan være! Christian Lollike har skrevet og instrueret et ekstremt velfunderet og modigt teaterstykke. En forestilling med en masse på hjerte uden at blive bidsk eller bitter. ... opsigtsvækkende og pragtfulde præstationer fra alle tre skuespillere, samt fra Mogens Dahls Kammerkor, og med en fuldstændig gennemført æstetik såvel scenografisk som lyd- og lysteknisk, så er der tale om en sublim forestilling.”

Kristeligt Dagblad / “Med færre ord og et langsommere tempo råber Christian Lollike højere, end han plejer. Hans flygtningekrisegyser kravler helt op i ansigtet på os, den vil ind under huden og belejre vores kroppe.”

Teater1 / “... forestillingen er ... uhyggeligt vedkommende politisk teater, der i kraft at gysets virkemidler og med en særlig glat billedæstetik fremmaner nære fremtidsbilleder eller måske bare et rammende kunstnerisk udtryk for samtiden: søvngængeragtige robotter uden medmenneskelige følelser. Det er uhyggeligt! ... fremragende spillet af Morten Burian, Maria Rich og Özlem Saglanmak”

GregersDH / “Rædslen for fremmede har omsat den venlige danske humanisme til had og trukne revolvere. Det bliver stærkt og glimrende spillet hele vejen igennem af de tre, Maria Rich, Özlem Saglanmak og Morten Burian. ... Lollike lader overraskende den irrationelle og løsslupne, endeløse panik munde ud i, at seks sangere kommer på scenen og synger en flerstemmig, elegisk madrigal af Monteverdi, gudesmukt sunget af sangere fra Mogens Dahls kor.”

Jyllands-Posten / “Vellykket gyserkomedie om angsten for det fremmede. ...Udfordrende – det kan man vist roligt kalde denne forestilling. Sin gode vane tro sætter dramatikeren Christian Lollike tingene på spidsen uden at dømme. Han nøjes med at spejle os med al vores frygt og forvirring i et stedse mere rodløst Danmark. ... Tre stærke spillere – Maria Rich, Özlem Saglanmak og Morten Burian ...”

Århus Stiftstidende / “Surrealistisk og skræmmende sand fremmedangst ... Christian Lollikes tager i »Living Dead« livtag med europas frygt for de fremmede i et David Lynch-agtigt gyserunivers, hvor det ikke kun er stanken af oliestegt sild, men også vesterlændingen som et fordærvet kadaver der er vanskelig at ryste af sig. ... Lollikes projekt er kritisk skarpt, og han lægger ikke fingre imellem.”

Aarhus Studenterradio / “Et stykke, som er så nærværende, at man har lyst til at kigge væk. ... Se det, hvis du kan lide at blive overrasket, overrumplet og rystet i din grundvold.”

Den fjerde væg / “Lollike formår virkelig at tage sine æstetiske og fortællemæssige greb helt til grænsen – og så lidt længere. Publikum rykker sig uroligt i sæderne. Forestillingen sætter sig fysisk i sine tilskuere. ... Skynd dig ind og se den, hvis du vil opleve en mareridtsfremkaldende forestilling, der stikker til din egen holdning til flygtninge og får det til at risle koldt ned ad ryggen på dig.”

KulturKongen / “[Forestillingen] visualiserer og udpensler, at angsten for det fremmede på aller tragiske vis synes at leve dybere i os end den medmenneskelige medfølelse og hjælpende hånd. Stykket skaber hurtigt en stærk og uhyggelig følelse i os af skyld og skam, men vigtigst af alt en påmindelse om en realitet, som mest af alt minder om et mareridt.”

En gyser-forestilling af Christian Lollike

Nu er de her, flygtningene er nået frem til din by. En strøm af zombier, der har taget frygten med til Europa, og som ingen kan kontrollere. Humanismen står for fald, skal vi kæmpe eller flygte?

Sorte spøgelsessjæle rejser mod Europa som en ødelæggende og frådende masse. De ser sig ikke tilbage og er helt udhungrede, som levende døde. Når de ankommer, bliver de anbragt i store flygtningelejre, hvorfra de kan udklække deres psykisk hærgede børn, som ikke har anden fremtid end tyveri, kriminalitet og vold. Vores eneste chance er at håbe på, at Middelhavet sluger dem. Kan vi overskue andre muligheder?

LIVING DEAD er en gyserforestilling om tre mennesker, der forsøger at holde hovedet koldt i vor tids største flygtningekrise. Et mareridtsagtigt vrangbillede af vores angst for det fremmede og tabet af egne kulturelle værdier.

LIVING DEAD er startskuddet på Aarhus Teaters treårige samarbejde med teatret Sort/Hvid, der vil indebære co-produktioner af mindst en forestilling om året de næste tre år.

LIVING DEAD er støttet af Bikubenfonden
Tak til Mogens Dahl Kammerkor

MDKammerkor _Black _RGB

Tekst og instruktion Christian Lollike / Bearbejdelse: Dennis Meyhoff Brink, Tanja Diers og Christian Lollike / Tekstfragmenter af Tanja Diers og Mads Madsen / Scenografi Marie Rosendahl Chemnitz / Lysdesign Morten Kolbak / Lyddesign Jes Theede / Musikalsk indstudering Mogens Dahl

Medvirkende Özlem Saglanmak, Morten Burian, Maria Rich, Mogens Dahl Kammerkor

Tør du se din frygt i øjnene?

Del din oplevelse på Instagram - brug: