TeaterAnmelderiet

TeaterAnmelderiet er et nyt samarbejde mellem Aarhus Teater Læring (ATL), DMJX (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole) og østjyske gymnasier. TeaterAnmelderiet handler om, at gymnasieelever skal dyste i ‘kunsten at anmelde’ på flere platforme.


Projektet henvender sig til danskundervisere og danskhold på ungsomsuddannelserne.

TeaterAnmelderiet 2022-2023: Se vinderne

Helena og Luna fra 2y på Egaa Gymnasium vandt Den bedste klassiske teateranmeldelse med denne begrundelse fra juryen:

Pappet blafrer i denne sansende anmeldelse af Erasmus Montanus. ’En papgris bliver revet itu og banket med en sort-hvid paphøne,’ står der. For øjnene har registreret alt – og set, hvordan skuespil og virkelighed smeltede sammen hos publikum. Visuelt og levende.

Læs anmeldelsen her

Maria, Louis og Nikolaj fra 1v, Aarhus HF og VUC vandt for bedste anmeldelse på Nye Formater med en twitter-fight imellem Erasmus Montanus’ hovedpersoner.

Juryens begrundelse:

"Twitterfight” fletter analyse, fortolkning og vurdering ind i en kontekst, der udover at ramme tonen i stykket, også er tilpasset både platformen (TikTok) og målgruppen (unge) gennem et humoristisk og nutidigt sprog. Denne detaljerede, gennemførte og nærmest fulde rolleprofil afspejler en god forståelse for karaktererne og deres interne relationer og har en sproglig genkendelighed, der er med til at understøtte stykkets pointe

Læs anmeldelsen her

Bedste Detalje blev en indledning skabt af Ursula, Sebastian og Giorgio fra 2a, Aarhus Statsgymnasium:

Juryens begrundelse:

De klassiske virkemidler placerer her læseren midt på scenen og går dermed i struben på målgruppen

Bedste klassiske
teateranmelderiet
Bedste nye format
teateranmelderi
Bedste detalje

Denne indledning:

Forestil dig, at du lever i en todimensionel verden. Alt er sort/hvidt. Al bevægelse er stationær og monoton. Samfundet er opbygget af én bestemt tro. Ingen indser realitetens sandheder. Men pludselig gør du...

Hvad er TeaterAnmelderiet?

TeaterAnmelderiet er et forløb om anmelderi, der er tilrettelagt din danskundervisning på ungdomsuddannelserne. 

Eleverne får indsigt i scenekunsten, skriver og remedierer anmeldelser og eksperimenterer med formidlingsværktøjer på forskellige digitale platforme. Og vigtigst af alt: de deltager i kulturdebatten med en journalistisk, personlig og faglig stemme! Forhåbentlig får de også blod på tanden, så de har lyst til at udforske teatret endnu mere.
De elever, der bedst formår at anmelde (vurdere, perspektivere og diskutere) en udvalgt forestilling på Aarhus Teater, vinder teateranmelder-priser, når finalen løber af stablen på Aarhus Teater.

Når I er med i TeaterAnmelderiet følger alt dette med i pakken: 

  • Introduktionskursus for dig som underviser med oplæg, praktiske øvelser på gulv og skriveøvelser. Desuden får du et eksemplar af bogen ”Begejstring & brutalitet. En guide til anmelderens rolle” af Anne Middelboe Christensen. Kursusdagen afsluttes med spisning og teaterforestilling på Aarhus Teater.
  • En teaterforestilling på Aarhus Teater, som hele klassen tager ind og ser sammen.
  • Undervisningsmaterialer til undervisning i anmelderi hjemme på skolerne 
  • Prisuddelingsevent på Aarhus Teater for klassevinderne
  • Teaterværksted: Et tilbud om et tretimers teaterværksted på Aarhus Teater om den forestilling, eleverne skal anmelde. På teaterværkstedet arbejdes der kropsligt med tematikker med æstetiske greb fra forestillingen og eleverne får prøvet scenekunsten på egen krop.
  • Mød en skuespiller fra forestillingen: Et tilbud om at møde en af de skuespillere, der er med i den forestilling, eleverne skal anmelde.

Det koster 500 kr. pr. lærer og køb af teaterbilletter à 65 kr. til eleverne.

"TeaterAnmelderiets ambition er at inspirere elever på landets gymnasier til at deltage aktivt i den offentlige debat om dansk teaterliv – og det øvrige kulturliv - på det bedst mulige grundlag. Vi håber at pilotprojektet med gymnasierne i Østjylland kan brede sig til hele landet"

Konstitueret prorektor Jens Grund, DMJX (2022)

Konkurrencen
i TeaterAnmelderiet

TeaterAnmelderiet er en konkurrence i kulturjournalistik – både i den klassiske anmeldergerning og i de nye formater, der hele tiden dukker op på sociale platforme.

Eleverne kommer til at dyste indenfor tre kategorier:

  1. Den klassiske anmeldelse
  2. Anmeldelser i nye formater
  3. Den bedste detalje

Vi vil med materialet give eleverne og deres lærer nogle redskaber til at arbejde med teaterkritik – og husk, at så længe anmeldelsen er en personlig, faglig og vurderende refleksion over et værk, så er det kun fantasien, der sætter grænser.

Vi belønner vinderne med fribilletter til en af vores forestillinger. Eleverne vælger selv hvilken.

Juryen i 2022/2023 består af: 

  • Anders Lange, DMJX, var også med i Gentænk Teateranmeldelsen i 2017
  • Anne Middelboe Christensen, anmelder Information og underviser på KUA
  • Nanna Bøttcher, skuespiller og medvirkende i de to forestillinger, som eleverne har anmeldt
  • Laura Bilgrau Eskild-Jensen, gymnasieelev og vinder af TEATERANMELDERIET sidste år 
  • Sissel Worm Glass, teaterpædagog i AT Læring og underviser på Aarhus Katedralskole
Alt for mange unge véd ikke, hvad der gemmer sig bag teatrets mure.

"De skal opleve det. Traditionelt er de tilskuere og objektive analytikere, men det at de nu også får lov til at være skabende og møde teatret med deres personlige holdning, er en virkelig god idé."

Dorte Granild, Lektor i dansk og mediefag, Aarhus Statsgymnasium

Materialer og undervisningsvideoer

Undervisningsmateriale

Her finder du undervisningsmaterialet til TeaterAnmelderiet, som giver jer redskaber til at arbejde med teaterkritik. Der er bl.a. afsnit om:

  • Anmeldelsen som genre
  • Den klassiske anmeldelse
  • De nye formater
  • Ideer til at komme i gang
  • Uddrag fra teateranmelder Anne Middelboe Christensens bog "Begejstring og brutalitet"
  • Undervisningsvideoer (se videoerne nedenfor)

 


Undervisningsvideoer

Brug videoerne i undervisningen med dine elever. Anders Lange (tidl. kulturjournalist, og underviser på DMJX) giver jer en grundig indføring i TeaterAnmelderiet, den klassiske anmeldelse, anmeldelsen i nye formater og forskellige tekniske fif til, når I skal arbejde med anmeldelsen på de sociale medier. 


Andre tilbud i forbindelse med TeaterAnmelderiet

Læs mere om de forskellige tilbud, som med fordel kan kombineres med jeres deltagelse i TeaterAnmelderiet. 

Formålet med materialet er at give dig og dine elever inspiration og redskaber til at arbejde med den teaterforestilling, I skal opleve sammen

Materialet er tilrettelagt, så det kan bruges både før og efter jeres besøg i teatret. Det knytter sig ikke til en bestemt forestilling, men favner bredt, så det vil kunne bruges til at åbne for mange forskellige typer af teateroplevelser, fra små intime forestillinger til musicals og store opsætninger

Hent materialet her.

Bestil et teaterværksted som optakt til I skal i teateret. Det er gratis* og er en 3 timers workshop, hvor vi arbejder fysisk med forestillingen. 

Værkstederne foregår på Aarhus Teater og varetages af en professionel teaterpædagog. Der kræves ingen forkundskaber hos eleverne.
Læs mere og bestil Teaterværkstedet her

*Teaterværkstedet er gratis for skoler i Aarhus Kommune. Andre skoler betaler 1000 kr. 

I kan møde en af skuespillerne fra forestillingen og stille spørgsmål til f.eks. det at arbejde som skuespiller eller noget specifikt om forestillingen, I er nysgerrige på. Arrangementet varer en times tid, og foregår som regel på Aarhus Teater, men i enkelte tilfælde kan skuespilleren også komme ud til jer.

Eleverne forbereder spørgsmål, som mødet tager udgangspunkt i. I skal altså ikke forvente et færdigt oplæg.
Arrangementet er gratis. 
Læs mere og bestil her

Aarhus Teater Læring byder på mange forskellige tilbud - alt fra lærerkurser til skriveworkshops for eleverne.
Se bland andet: 


"Jeg tror og håber, at TeaterAnmelderiets blanding af faglig introduktion til teatrets sprog, teaterbesøg, skrivning, remediering og møder på tværs af skoler vil give eleverne teater-appetit. Det vil helt sikkert også give dem en dybere faglig og dannelsesmæssig indsigt i teatrets verden. Som dansklærer er det en velkommen mulighed for at arbejde med elevernes ”personlige stemmer”, faglige argumentation og remediering på en autentisk måde."

Dorte Granild, Lektor i dansk og mediefag, Aarhus Statsgymnasium

Det vil helt sikkert også give dem en dybere faglig og dannelsesmæssig indsigt i teatrets verden.

TeaterAnmelderiet 2021-2022: Se vinderne

Se juryens priuddeling 2021/2022

Juryens prisuddeling 2021/2022 blev filmet i bedste Oscar-stil og sendt ud til de deltagende klasser sammen med en festlig goodiebag. Se et sammenklip af jury priuddeling her: 

Af Laura, Sophie og Klara, 2a Århus Statsgymnasium


Juryens begrundelse:
- Denne anmeldelse giver god teatersmag i munden. Læseren bliver holdt i hånden, mens sproget bobler med sjove kagemetaforer om forestillingens racistiske dåselatter og rodede

Læs vinderanmeldelsen her

Af Sarah, Nina, Mikkel og Christoffer, 2P, Favrskov Gymnasium

Juryens begrundelse:
- Tegnefilmen tilfører overblik og et ekstra visuelt lag, så vi både introduceres for teaterstykkets væsen og samtidig får bedømt kvaliteten. Denne lille video er endda på kun et minut, som normalt er koncentrationsgrænsen, når du ser videoer på nettet.

Se vinder-videoen her

Af Annika, Christoffer og Leva, 3t Aarhus Katedralskole

Juryens begrundelse:
- Her er der oprettet tinderprofiler til alle medarbejderne på Kagefabrikken, men én stikker ud. Faxholm er nomineret for sproglig præcision, for han når på blot tre linier at tegne et rammende billede af, hvem han er. Hvis du swiper til højre her, så er du slank for evigt! Bederum = bedroom = sex?                      

Se vinderen her

TeaterAnmelderiet er støttet af:

Aarhus Stifstidendes Fond
Aarhus Stifstidendes Fond er støttegiver til TeaterAnmelderiet

TeaterAnmelderiet er et samarbejde mellem Aarhus Teater Læring (ATL) og DMJX (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole - ved kulturjournalist Anders Lange) og et antal østjyske gymnasier. 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
DMJX Danmarks Medie- og Journalisthøjskole