TeaterAnmelderiet 2021/22

Når sæson 2021/22 er slut, vil ca. 350 gymnasielever have konkurreret i ’kunsten at anmelde’ på flere platforme. De har fået indsigt i scenekunsten, skrevet og remedieret anmeldelser og eksperimenteret med formidlingsværktøjer på forskellige digitale platforme. Og vigtigst af alt: de har deltaget i kulturdebatten med en journalistisk, personlig og faglig stemme!

Og forhåbentlig fået blod på tanden, så de har lyst til at udforske teatret endnu mere. De elever, der bedst formår at anmelde (vurdere, perspektivere og diskutere) en udvalgt forestilling på Aarhus Teater, vinder de første teateranmelder-priser.

TeaterAnmelderiet er et nyt samarbejde mellem Aarhus Teater Læring (ATL) og DMJX (Danmarks Medie- og Journalisthøjskole - ved kulturjournalist og underviser Anders Lange) og fire østjyske gymnasier (Favrskov Gymnasium, Aarhus Katedralskole, Egaa Gymnasium og Aarhus Statsgymnasium). Sammen vil vi gennemføre et kulturprojekt på tværs af teater, medier og skole. Læs mere om projektet her på siden.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
KickOff TeaterAnmelderiet 2021
KickOff TeaterAnmelderiet 2021

Er du dansklærer på en ungdomsuddannelse og kunne du tænke dig at vide
mere og måske være med til næste år (sæson 22/23)? Skriv til Sissel Worm
Glass på sissel.glass@aarhusteater.dk for mere info.

Teateranmelderiet er støttet af:

Aarhus Stifstidendes Fond
Aarhus Stifstidendes Fond er støttegiver til TeaterAnmelderiet
Den kvalificerede kulturanmeldelse i medierne har længe været under pres.

"TeaterAnmelderiets ambition er at inspirere elever på landets gymnasier til at deltage aktivt i den offentlige debat om dansk teaterliv – og det øvrige kulturliv - på det bedst mulige grundlag. Vi håber at pilotprojektet med gymnasierne i Østjylland kan brede sig til hele landet"

Konstitueret prorektor Jens Grund, DMJX (2022)

TeaterAnmelderiets
undervisningsmateriale

Her finder du undervisningsmaterialet til TeaterAnmelderiet, som giver jer redskaber til at arbejde med teaterkritik. Der er bl.a. afsnit om:

  • Anmeldelsen som genre
  • Den klassiske anmeldelse
  • De nye formater
  • Ideer til at komme i gang
  • Uddrag fra teateranmelder Anne Middelboe Christensens bog "Begejstring og brutalitet"
  • Undervisningsvideoer (se videoerne nedenfor)

 

Alt for mange unge véd ikke, hvad der gemmer sig bag teatrets mure.

"De skal opleve det. Traditionelt er de tilskuere og objektive analytikere, men det at de nu også får lov til at være skabende og møde teatret med deres personlige holdning, er en virkelig god idé."

Dorte Granild, Lektor i dansk og mediefag, Aarhus Statsgymnasium

Undervisningsvideoer

Brug videoerne i undervisningen med dine elever. Anders Lange (tidl. kulturjournalist, og underviser på DMJX) giver jer en grundig indføring i TeaterAnmelderiet, den klassiske anmeldelse, anmeldelsen i nye formater og forskellige tekniske fif til, når I skal arbejde med anmeldelsen på de sociale medier. 

Generelt undervisnings-
materiale til før og efter 
jeres teaterbesøg

Formålet med materialet er at give dig og dine elever inspiration og redskaber til at arbejde med den teaterforestilling, I skal opleve sammen og/eller det teaterværksted, I skal deltage i på Aarhus Teater.

Materialet er tilrettelagt, så det kan bruges både før og efter jeres besøg i teatret. Det knytter sig ikke til en bestemt forestilling, men favner bredt, så det vil kunne bruges til at åbne for mange forskellige typer af teateroplevelser, fra små intime forestillinger til musicals og store opsætninger

I kan med fordel også bestille et gratis* teaterværksted i forbindelse med, I skal i teateret.

* Gratis for skoler i Aarhus Kommune - 1.000 kr. for andre skoler.

"Jeg tror og håber, at TeaterAnmelderiets blanding af faglig introduktion til teatrets sprog, teaterbesøg, skrivning, remediering og møder på tværs af skoler vil give eleverne teater-appetit. Det vil helt sikkert også give dem en dybere faglig og dannelsesmæssig indsigt i teatrets verden. Som dansklærer er det en velkommen mulighed for at arbejde med elevernes ”personlige stemmer”, faglige argumentation og remediering på en autentisk måde."

Dorte Granild, Lektor i dansk og mediefag, Aarhus Statsgymnasium

Det vil helt sikkert også give dem en dybere faglig og dannelsesmæssig indsigt i teatrets verden.

Konkurrencen
i TeaterAnmelderiet

TeaterAnmelderiet er en konkurrence i kulturjournalistik – både i den klassiske anmeldergerning og i de nye formater, der hele tiden dukker op på sociale platforme.

Eleverne kommer til at dyste indenfor tre kategorier:

  1. Den klassiske anmeldelse
  2. Anmeldelser i nye formater
  3. Den bedste detalje

Vi vil med materialet give eleverne og deres lærer nogle redskaber til at arbejde med teaterkritik – og husk, at så længe anmeldelsen er en personlig, faglig og vurderende refleksion over et værk, så er det kun fantasien, der sætter grænser.

Vi belønner vinderne med fribilletter til en af vores forestillinger. Eleverne vælger selv hvilken.

Af Laura, Sophie og Klara, 2a Århus Statsgymnasium


Juryens begrundelse:
- Denne anmeldelse giver god teatersmag i munden. Læseren bliver holdt i hånden, mens sproget bobler med sjove kagemetaforer om forestillingens racistiske dåselatter og rodede

Læs vinderanmeldelsen her

Af Sarah, Nina, Mikkel og Christoffer, 2P, Favrskov Gymnasium

Juryens begrundelse:
- Tegnefilmen tilfører overblik og et ekstra visuelt lag, så vi både introduceres for teaterstykkets væsen og samtidig får bedømt kvaliteten. Denne lille video er endda på kun et minut, som normalt er koncentrationsgrænsen, når du ser videoer på nettet.

Se vinder-videoen her

Af Annika, Christoffer og Leva, 3t Aarhus Katedralskole

Juryens begrundelse:
- Her er der oprettet tinderprofiler til alle medarbejderne på Kagefabrikken, men én stikker ud. Faxholm er nomineret for sproglig præcision, for han når på blot tre linier at tegne et rammende billede af, hvem han er. Hvis du swiper til højre her, så er du slank for evigt! Bederum = bedroom = sex?                      

Se vinderen her