Presse-
meddelelser

Information, tilmelding til pressemøder og premierer (anmeldere) og aftale om interviews:


Kommunikationschef Morten Daugbjerg, tlf. 4213 4700 / presse@aarhusteater.dk

Pressemedarbejder Mathias Wissing /
mail: mathias.wissing@aarhusteater.dk

Omstilling til andre afdelinger
Tlf. 8933 2300 / info@aarhusteater.dk

Når vi døde vågner
StudioFRA 18. sep.

Når vi døde vågner

Henrik Ibsens sidste skuespil, hvor den pulserende og allestedsnærværende natur æder sig ind på de forstenede eksistenser

Det norske dramatikerfyrtårn Henrik Ibsen skrev sit sidste stykke i 1899, få år inden sin død, og det centrale spørgsmål for Ibsen, hans hovedpersoner og mennesker til alle tider er: Har jeg gjort det rigtige? Har jeg egentlig levet nok? 

Skuespillerne Kasper Leisner og Patrick Baurichter gæster teatret i rollerne som henholdsvis Arnold og Ulfhejm, imens Irene og Maja spilles af henholdsvis Mette Døssing og Sofia Nolsøe fra Aarhus Teaters ensemble.

Den unge, gnistrende instruktør Amanda Linnea Ginman sætter i scene. Hun har tid­ligere høstet roser for Damphjerte og Klædt af på Aveny-T. Aarhus Teaters huskunstnere Nathalie Mellbye og Marie Koldkjær Højlund skaber henholdsvis scenografi og lyddesign, urovækkende og kalibreret med blik for katastrofen. ​

Ordet
ScalaFRA 18. sep.

Ordet

Reumertvinderen fra 2020 genopstår på Aarhus Teater 

Ordet af digterpræsten Kaj Munk står som hans i særklasse bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare seks dage i en afsindig rus og ønskede, det skulle ramme publikum som et chok i sjælen. Forestillingen Ordet er stærke sager, og den blev en kæmpe publikums- og anmeldersucces, inden den blev taget af plakaten, da corona lukkede landet. Vi glæder os derfor over, at det nu er lykkedes at genopsætte den bevægende klassiker.  

Kaj Munks scenemirakel åbenbares i sanseligt, smukt samspil mellem den nyskabende instruktør Anja Behrens og vores husscenograf David Gehrts bjergtagende scenografi, der blev Reumert-nomineret for bedste scenedesign. I rollen som Mikkel Borgen får du Henrik Birch, stærkt flankeret af sine sønner, Aarhus Teaters Kjartan Hansen, Emil Prenter og Lasse Steen. I rollen som det indremissionske modstykke, Peter Skrædder, ses Morten Suurballe.

Jeg er jo lige her
Store SceneFRA 18. sep.

Jeg er jo lige her

Teaterkoncert om kærlighedens væsen skabt over Anne Linnets sangkatalog

Forestillingen havde urpremiere på Det Kongelige Teater i maj og spiller på Aarhus Teaters Store Scene fra 28. august med nyt cast

Jeg er jo lige her er produceret i samarbejde med Det Kongelige Teater, som Aarhus Teater tidligere har produceret Kongens Fald og David Bowie-forestillingen Lazarus sammen med. Den erfarne instruktør Thomas Bendixen og Det Kongelige Teaters skuespilchef, Morten Kirkskov, stå i samarbejde med koreograf Signe Fabricius bag iscenesættelsen, imens den prisbelønnede Maja Ravn, der blandt andet stod for scenedesign til Teaterkoncert Imagine om John Lennon på Aarhus Teater, skaber scenografien. De musikalske arrangementer er i hænderne på Jesper Mechlenburg. Et liveband, fem dansere samt et hold af skuespillere fra begge teatre giver det hele krop og liv.

Girls & Boys
Spiller ikke længere

Girls & Boys

Intens monolog om en families tragedie, og det der er sværest at tale om.

En kvinde er alene på scenen, og alt virker rigtigt og dragende, når hun fortæller om sin stormfulde forelskelse i den mand, hun gifter sig med. Han er handlekraftig og med eget firma, de har fantastisk sex. De bor pænt, snart får de to livlige børn, pigen Leanne og drengen Danny, og kvinden får gang i sin karriere. Altså, et lykkeligt ægteskab. Eller rettere: Det ligner et lykkeligt ægteskab.

For hvad ved vi egentlig om, hvad der foregår bag naboens lukkede hoveddør? Hvad hører vi på den anden side af væggen, når kærligheden smuldrer og katastrofen lurer?

Med Girls & Boys byder vi på europæisk dramatik fra øverste hylde. Stykket er skrevet af britiske Dennis Kelly, der lægger mildt og næsten skæmtende fra land, for så snigende at trække os ind i en malstrøm af uhyggeligt testosteronpræget mørke.

Forestillingen har danmarkspremiere 16. juni på Stiklingen

The Supreme Gentleman
StiklingenFRA 5. feb.

The Supreme Gentleman

Mændene kalder sig ’incels’ – det betyder, at de lever i ufrivilligt cølibat. Vrede og frustrerede over, at ingen kvinder vil indgå i forhold eller have sex med dem, samles de i obskure online-fællesskaber. Her deler de billeder og videoer, hvor de skader og skænder kvinder og piger. Nogle af dem går endda skridtet videre og myrder kvinder i virkeligheden.

Men hvordan havner de i det følelsesmæssige dynd, og hvorfor handler de så ekstremt? Det undersøger dramatiker og tidligere huskunstner Nanna Cecilie Bang i en ætsende monolog fremført af Jacob Madsen Kvols. Aarhus Teaters nye huskunstner, Nathalie Mellbye, står for scenografien, og fremadstormende Liv Helm instruerer.

Forestillingen skabes i samarbejde med Betty Nansen. 

En fortælling om blindhed
StudioFRA 26. okt.

EN FORTÆLLING OM BLINDHED

Publikum ligger på feltsenge i skræmmende aktuel epidemiforestilling af Christian Lollike. Der venter publikum en radikalt anderledes teateroplevelse, når Aarhus Teater i samarbejde med Sort/Hvid og Teater Momentum blænder op for teaterversionen af Nobelpristageren José Saramagos epidemiroman En fortælling om blindhed.