Scala
Forestillingen spiller ikke længere på Aarhus Teater

Kaj Munks oprørende drama om tro og mirakler

Ordet af digterpræsten Kaj Munk står som hans i særklasse bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare otte dage i en afsindig rus og ønskede, det skulle ramme publikum som et chok i sjælen. Ordet er stærke sager.

Den grundtvigianske storbonde Mikkel Borgen nægter sin søn Anders at gifte sig med den kvinde, han elsker, for hun er ud af indremissionsk slægt. Mikkels svigerdatter, Inger, med det store hjerte og den rene barnetro, prøver at overbevise patriarken om, at kærligheden må overvinde strid og uenighed. Det lykkes hende ikke, og ulykken vokser, for snart dør Inger i barselssengen. Da kaster Mikkels sindssyge søn, Johannes, sig på knæ ved Ingers kiste og anråber Herren i bøn. Fra troens skælvende dyb kalder han på et mirakel.Stykket er med i Kulturministeriets ”Kanon for Scenekunst”, blandt andet fordi det ”er skrevet med en vildskab, der får en til at sluge det scene for scene.” Ordet er en radikal lovprisning af tro, bøn og Guds under og dog med rum for tvivlen og vanviddet.
Nu lader vi Munks mirakel genopstå i en ny tid og i hænderne på den unge, skarpe instruktør Anja Behrens. Hun imponerede sidste år med Michel Houellebecqs Underkastelse på Betty Nansen Teatret.
I David Gehrts scenografi kan du opleve Henrik Birch som Mikkel Borgen, stærkt flankeret af sine sønner, Aarhus Teaters Mathias Flint, Kjartan Hansen og Frederik Mansø. I rollen som det indremissionske modstykke, Peter Skrædder, ses Morten Suurballe.

Anmeldelser

Det er så smukt at det gør ondt
Politiken

Information

Ord er næsten overflødige i visuelt betagende version

Kristeligt Dagblad

En voldsom æstetisk bedrift. Så enkelt og sublimt kan Kaj Munk fortolkes

Hassan Preisler

Det er en ekstraordinært bevægende, forstyrrende og intelligent opsætning. Afsted!

Iscene

Ordet fænger billedskønt og løftes af stærke skuespillerkræfter

Jyllands-posten

Et smukt skuestykke om troen på Gud

Ungt Teaterblod

En stilistisk perle

Scenekanten

Jeg må tørre tårerne bort op til flere gange. 

Den 4. væg

Jeg er eksorbitant opslugt

Reumert-nomineringer

Årets forestilling

Årets instruktør: Anja Behrens

Årets scenedesign: David Gehrt

Kreativt team
Kaj Munk
Af
Anja Behrens 
Iscenesættelse
David Gehrt
Scenografi & kostumedesign
Súni Joensen
Lysdesign
Kim Engelbredt
Lyddesign
Kim Glud
Videodesign 
Medvirkende
Henrik Birch
Morten Suurballe
Mathias Flint
Kjartan Hansen
Frederik Mansø
Anne Plauborg
Kim Veisgaard
Christian Hetland
Kaja Kamuk
Luise Skov

INSTRUKTØR MED FOKUS PÅ DET EMOTIONELLE

Anja Behrens står for iscenesættelsen af Ordet på Scala:

Jeg bruger tit en arbejdsmetode, hvor det handler om at skabe nogle fælles kropslige ritualer med skuespillerne. Når jeg læser en tekst, finder jeg den emotionelle klangbund, følelser som er universelle og almenmenneskelige.
Ord som dødsangst, håb, tab eller tro bliver brugt af spillerne til at finde ind til et unikt scenesprog, for at kunne skabe nogle scenebilleder, som man ikke på egen hånd udelukkende kan tænke sig frem til.

Anja Behrens blev i 2014 blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole. Blandt hendes seneste arbejder er Michel Houllebecqs Underkastelse på Betty Nansen Teatret og den ligeledes roste Selvmordets Anatomi på Teater Republique.

 

 

Instruktør Anja Behrens
Instruktør Anja Behrens
Forestillingen skal gerne fremstå som et levende maleri

Den Vægelsindede
Scala
Kong Lear
Store Scene
Leonora Christina - Sandhedens Dronning
Scala
Et Juleeventyr
Store Scene

Vi bruger Cookies! Ved køb af billetter accepterer du automatisk cookies. Læs mere