Store Scene

Store Scene

Dato

11. feb — 12. mar

Pris

150 – 390 kr.

Løssalgspris inkl. gebyr


Kong Lear

Shakespeares eksplosive tragedie om magt, kærlighed og vanvid

Kong Lear er en af Shakespeares vildeste og stærkeste tragedier. En universel historie om en banal arvesag i en familie, som pludselig eksploderer i intriger og forræderi, magt, begær og grådighed. Det er ondskab og kærlighed på den store klinge – fortalt i et sprog, der dufter af rosenvand og drypper af slangegift.

Det er dansk teaters klassikerdronning, mesterinstruktør Katrine Wiedemann, der iscenesætter Shakespeares storværk, som starter med, at Kong Lear efter et langt liv på magtens trone vælger at abdicere og gå på pension. Men hvordan skal han dele sit rige mellem sine tre døtre? Han beslutter, at døtrene skal fortælle ham, hvem af dem der elsker og ærer ham højest. Ved at blande magt og forfængelighed begår Kong Lear en fatal fejl. En fejl, der sender ham ud i et afmægtigt vanvid.

I hovedrollen som Kong Lear kan du opleve skuespiller fra Det Kongelige Teater Jens Jørn Spottag, som blandt andet er kendt fra DR-serien Arvingerne og fra filmen Hvidstengruppen. Den yngste datter, Cordelia, spilles af Andrea Øst Birkkjær, der er ny i Aarhus Teaters ensemble, og hendes to søstre af Marie Marschner og Mette Døssing. Katrine Wiedemann bringer sin faste samarbejdspartner, den Reumert-belønnede scenograf Maja Ravn, med til Aarhus. Maja Ravn har senest besøgt Aarhus Teater med teaterkoncerten Imagine i 2015.

Katrine Wiedemann, instruktør
Katrine Wiedemann, instruktør
Jeg har den allerstørste ærefrygt for Kong Lear, og jeg er glad for, at jeg har den erfaring med Shakespeare, jeg har

Som instruktør er Katrine Wiedemann dansk teaters ubestridte klassikerdronning. Hun har en umættelig kærlighed til de klassiske tekster tilsat et unikt talent for at forløse dem på en både moderne og vedkommende måde – også for et yngre publikum.

Med Kong Lear instruerer hun nu sin første forestilling på Aarhus Teater, og det er en personlig drøm at sætte Shakespeares store kongedrama i scene, for det er et af hendes absolutte yndlingsstykker.

Læs resten af interviewet: 

”Jeg har haft en særlig forkærlighed for stykket, siden jeg læste og så det i teenageårene. Det ramte mig stærkt, uden at jeg kunne forklare hvorfor. Det fortæller det sidste kapitel i en mands eksistens: Den gamle konge, der rager rundt ude på heden i en voldsom storm. Og det billede satte sig stærkt i mig, da jeg var ung,” siger Katrine Wiedemann.

En magtmand bliver blød om hjertet
Kong Lear er den aldrende hersker, der går på pension og alligevel ikke er klar til at slippe
magten. Da han skal dele sit rige mellem sine tre døtre, farer han vild i sine følelser og sin forfængelighed.
”På det ydre plan er det en familiær arvekonflikt, hvor en familie går i opløsning. Faren,
der skal fordele arven, kommer til at begå en skæbnesvanger fejl, der får alt det værste frem
i den menneskelige natur: den trængte evne til kærlighed, grådigheden, magtsygen. Men den
indre rejse, kongen gennemgår, er nok så interessant. Han når frem til den erkendelse, at han har begået en grusom fejl, og dramaet drejer sig om hans selvransagelse og den galskab, han bliver kastet ud i.”
Det er en klassisk tragedie, og som i flere andre af Shakespeares stykker foregår den i et
magttomrum. ”Kong Lear er enerådende, han regerer koldt og uden medfølelse, alt det man skal, når man sidder på toppen, og i den tid er der ro i lejren. Så bliver han udsat for kærlighedens fristelse, og i det sekund, han bliver blød om hjertet og ikke kun servicerer magten, går det hele i opløsning.”

En klassiker skåret i tydelige og bevægende billeder
Selv om Katrine Wiedemann altid har vidst, at hun en dag ville nå til at lave Kong Lear, er det, som om hun skulle modnes til opgaven. Som om hun skulle være klar. Det tidspunkt er nu endelig kommet. ”Jeg har den allerstørste ærefrygt for Kong Lear, og jeg er glad for, at jeg har den erfaring med Shakespeare, jeg har. Jeg ser for mig portrættet af den store stjerne og hans farvel – ikke i et kæmpe udtræk, men lavet mere kammerspilsagtigt. Jeg vil lave et snit, der går til benet.”
”Kong Lear kan måske fremstå som en svær og kompleks klassiker, men jeg vil gerne stille
skarpt på det nære, menneskelige drama, hvor tidens støv er pustet bort. Der er jo helt genkendelige dilemmaer på spil. Alle er i familie, og alle forholder sig til kærlighed og magt. Det er fuldstændig centralt til alle tider. Forestillingen skal være nærværende og bevægende og forståelig.”
En vigtig nøgle er det visuelle udtryk. Katrine Wiedemann og hendes faste samarbejdspartner,
scenograf Maja Ravn, er kendt som eminente og opfindsomme billedmagere. Og ikke mindst den kvalitet får deres klassikeropsætninger til at virke på en gang friske og tidløse.
”Jeg har altid en ambition om at lave en klassiker så tydelig, at både en døv og et barn kan forstå, hvad der foregår,” siger hun.

Katrine Wiedemann var interviewet af Michael Holbek til Aarhus Teaters sæsonkatalog 
Holdet bag
William Shakespeare
Af
Niels Brunse
Oversættelse
Katrine Wiedemann
iscenesættelse
Maja Ravn
Scenografi
Anders Kjems
Lysdesign
Lars Gaarde
Lyddesign
Medvirkende 
Jens Jørn Spottag
Andrea Øst Birkkjær
Marie Marschner
Mette Døssing
Anders Baggesen
Simon Mathew
Frederik Mansø
Emil Prenter
Kampmannsalen
16. feb kl. 18.45
9. marts kl. 18.45
Gratis
Introduktion til forestillingen

Teatrets dramaturger inviterer til en kort introduktion på udvalgte dage før forestillingsstart. 

Introduktionerne er ganske gratis at overvære, hvadenten du allerede har set forestillingen, har billet til dagens visning eller blot er nysgerrig på hvorfor lige netop denne forestilling er sat på scenen. 


Et Juleeventyr
Store Scene
Den Vægelsindede
Scala
Leonora Christina - Sandhedens Dronning
Scala
A Clockwork Orange
Studio

Vi bruger Cookies! Ved køb af billetter accepterer du automatisk cookies. Læs mere