Studio

Studio

Spilledato

26. okt - 27. nov

Varighed

Ca. 75 min uden pause

 

OBS!

Anbefales fra 16 år
Der anvendes stroboskoplys og røg


Studio

En fortælling om blindhed

En voldsom og sanselig oplevelse, der skræller huden af din menneskelighed

Dine øjne er vidtåbne, men du kan ingenting se. En epidemi er brudt ud, og du er en af de smittede.

Både publikum og anmeldere var i chok over Christian Lollikes nyskabende iscenesættelse af den portugisiske nobelpristager José Saramagos roman En fortælling om blindhed. En historie, der blev særligt aktuel midt i coronapandemien. Forestillingen var totalt udsolgt i sidste sæson, og vi er derfor glade for at kunne sætte den op igen i samarbejde med S/H.  

En by rammes af en blindhedsepidemi, og én efter én mister byens borgere synet. Det sker pludseligt, og ingen ved hvorfor. For at stoppe smitten interneres de blinde på et nedlagt sindssygehospital. I total isolation fra omverdenen og i deres instinkters vold.

Iscenesættelsen sætter din synssans ud af spil. Du bliver installeret i en seng på hospitalet side om side med andre blinde borgere, og nu er du overladt til dine andre sanser. Ved hjælp af retningsbestemt 3D lydteknologi bevæger vi os helt ind i sindssygehospitalets rædselsunivers, hvor kampen for at fastholde vores menneskelighed sætter ind.

Aarhus Teaters karismatiske Simon Mathew leder dig som fortæller gennem historien og borer i, hvordan vi reagerer, når katastrofen rammer. Aarhus Teaters huskunstner Nathalie Mellbye står bag scenografien, og Asger Kudahl har skabt lyduniverset, hvor du møder stemmerne fra en lang række skuespillere.

obs!

Publikum ligger blændet på feltsenge med høretelefoner på.
Vi gør opmærksom på at forestillingen fremstår intens og kan være oprivende for enkelte.

Skabt efter romanen ”Ensaio sobre a Cegueira” fra 1995 af José Saramago, Teaterforlag Nordiska ApS – København

Holdet bag
José Saramago
AF
Christian Lollike
Sigrid Johannesen
BEARBEJDELSE OG
DRAMATISERING
Christian Lollike
ISCENESÆTTELSE
Asger Kudahl
LYDDESIGN
Nathalie Mellbye
Scenografi
Balder Nørskov
Lysdesign
Simon Mathew
Medvirkende
derudover høres følgende Stemmer

Kirsti Kærn, Morten Kjær, Anders Baggesen, Mathias Flint, Marie Marschner, Christian Hetland, Nanna Bøttcher, Kim Veisgaard, Magnus Juhl Andersen, Lasse Steen, Frederik Mansø, Morten Suurballe, Rigmor From Lollike, Simon Matthew, Anne Majgaard Basse

Sort hvid teater

Forestillingen er skabt i et samarbejde mellem Aarhus Teater og Sort/Hvid i København

Spilleperioder:
København 03. - 25. sep
Aarhus 26. okt - 27. nov

Anmeldelser

En fornyelse af den dramatiske udtryksform med skabelsen af et sublimt, sofistikeret værk, et middel til empati og et medie med et helt unikt erkendelsespotentiale
Kristeligt Dagblad
Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling
Information

Jyllands-Posten

Vi kommer på alle måder helt uden på tøjet i denne forestilling: ned i kroppen, ud i angsten, op i næseborene og rundt på gulvet.

Politiken

Alt i alt en intens komprimeret tur i følelsestumbleren, hvor der kun glimtvis levnes noget menneskeligt håb

Ungtteaterblod.dk

Der er en sansende oplevelse placeret på et ækelt sølvfad – for dem der tør.

Iscene

Meningsfuldt grænseoverskridende

Gratis introduktion til forestillingen

Kom til kort, uformel og ganske gratis introduktion til aftenens forestilling.

Alle er velkomne - hvad enten du har billet, allerede har set forestillingen eller blot interesserer dig for hvorfor lige netop denne forestilling spilles.

Dato 3. november

Tid Kl. 18.45-19.00

Sted Scala Foyer

Scala Foyer

Binaural lyd - hvad er det? 

Studio omdannes til Fortælling om blindhed til en stor hospitalsstue, hvor publikum interneres i senge, får synssansen sat ud af spil og gennem en særlig lydteknologi suges ind i et dystert og rædselsvækkende univers, hvor kun de stærkeste overlever.
Du vil som publikum opleve fortællingens binaurale lydlydunivers med hovedtelefoner, en teknik der kan beskrives som tredimensionel lyd.

“Binaural lyd har en meget høj sanselighed og giver en form for taktil oplevelse, som skaber stærke indre billeder og får publikum til i højere grad at investere sig følelsesmæssigt. Derfor er den binaurale lydteknik enormt meningsfuld at bruge i denne forestilling, hvor hørelsen er den primære sans, der er i spil”, siger Asger Kudahl, der er forestillingens lyddesigner.

"Når man går ind i en teatersal og får frataget synet, skærpes ens andre sanser, og forventningerne skaber et drama i sig selv. Kombinationen af skuespillerens energi i rummet, den binauarale lyd i høretelefonerne og den kollektive lytning giver en totaloplevelse, hvor man dedikerer sig på en helt særlig måde" 


Andre forestillinger af folkene bag: 
Sandmanden
ScalaFRA 9. feb.
Til de lyse morgener
StudioFRA 27. jan.
Når vi døde vågner
StudioFRA 28. sep.
Kagefabrikken
ScalaFRA 19. nov.
Vil du vide mere? 

Forestillinger på Aarhus Teater skabes fra bunden og derfor er der hele tiden nyt at fortælle fra husets værksteder, øvelokaler og scener. I teatrets nyhedsbrev får du indblik i forestillingernes tilbliven, du bliver husket på når premieren nærmer sig. Og så er det også vores læsere der får først besked om nye forestillinger, ekstra billetter og særlige arrangementer. 

aarhus teaters facade