Erasmus Montanus
Store Scene

Store Scene

Dato

24. aug - 24. sept 2022

Varighed

1 time 45 min


I anledning af Dansk Teater 300 år: 

Erasmus Montanus

En af de sidste 10 års mest markante og originale klassikeropsætninger vender tilbage

Aarhus Teater fejrer i år dansk teaters store jubilæum med Holbergs uopslidelige klassiker iscenesat af Christian Lollike. I år er det nemlig 300 år siden, der første gang blev spillet teater på dansk. Og Holbergs Erasmus Montanus er særlig for Aarhus Teater, for med den åbnede teatret, da det i år 1900 for første gang slog dørene op for publikum.

Christian Lollikes radikale nytænkning af Erasmus Montanus blev i 2017 kåret som Årets Forestilling, ligesom David Gehrt og Ida Grarup fik en Reumertpris for Årets Scenedesign. Senest triumferede forestillingen på Den Nationale Scene i Bergen under Festspillene i 2020-21.

Vi er stolte af at præsentere Aarhus Teaters Emil Prenter som den charmerende og belæst opblæste Erasmus. Emil Prenter fik fremragende anmeldelser for sin rolle som Alex i A Clockwork Orange og for sit medrivende spil i Teaterkoncert C.V. Jørgensen. Oplev ham sammen med Aarhus Teaters skarpe hold af skuespillere og sangere.

I Erasmus Montanus tager Christian Lollike danskheden, troen, de menneskelige dårskaber og oplysningstiden under kærlig og satirisk behandling. På sort-hvid manér roteres sandt og falsk, fakta og følelser. For selvom Erasmus har ret i, at jorden er rund, er det ikke sikkert han får ret, hvis flertallet står fast på, at den er flad som en pandekage.

Tag med på en vild rejse ind i Holbergs Udkantsdanmark, for nu er en af dansk teaters mest originale, provokerende og absurd grinagtige klassikere tilbage på Store Scene.

Præsenteres i samarbejde med Sort/Hvid og i anledningen af 

 

reumert nominering 2023
Årets mandlige hovedrolle: Emil Prenter
Reumert nomineret 2023
Erasmus Montanus (2022) Aarhus Teater Fotograf Emilia Therese
Aarhus Teater råder i Emil Prenter over ét af dansk teaters allerstørste talenter lige nu
MortenBuckhøj.dk
Emil Prenter er ganske forrygende flamboyant og øretæveindbydende bedrevidende
Jyllands-Posten
Tekst, iscenesættelse, scenografi, lys, lyd, skuespil og korsang går op i en enhed, som kun et mesterværk af en opsætning kan præstere
Århus Stiftstidende
Denne forestilling er aldeles vellykket med sin komik, aktualitet, æstetik, skarpe ensemble og en pirrende Pretner
Den 4. Væg

Holdet bag 

Ludvig Holberg
Skrevet af 
Christian Lollike
Iscenesættelse
Dennis Meyhoff Brink, Tanja Diers og Christian Lollike
Bearbejdet af
David Gehrt og Ida Grarup
Scenografi og kostumedesign
Anders Kjems 
Lysdesign 
Lars Gaarde
Lyddesign 

Medvirkende

Emil Prenter som Erasmus Montanus
Jacob Madsen Kvols, Tina Gylling, Anders Baggesen, Arian Kashef, Nanna Bøttcher, Bjarne Henriksen, Johannes Lilleøre, Sofia Nolsøe, Andreas Nicolai Petersen, Ingeborg Højlund Dania, Susanne Cecilie Nielsen, Yngve Lyngsø, Gunnar Sigfússon, Katrine Mygind Kyhl /Nadja Schmedes Enevoldsen
Uddrag af interview med Emil Prenter til Aarhus Teaters sæsonkatalog af Michael Holbek

Emil Prenter kom til Aarhus Teaters ensemble i 2020 og har haft meget forskellige roller i bl.a.
Teaterkoncert C.V. Jørgensen, Romeo & Julie, Ordet og Man vokser op.

”Det betyder meget for mig at være i ensemblet. Jeg får mange udfordringer, og jeg kan simpelthen mærke, jeg bliver bedre, for hver gang vi går til noget nyt. At jeg vokser med hver opgave. Som ensemblespiller er man meget på i løbet af sæsonen, så jeg får virkelig trænet mine teatermuskler. Og så er jeg vildt glad for den tillid, teatret viser mig ved at ville se mig i bærende roller,” siger Emil Prenter.

Det gælder i denne sæson også i rollen som Che i musicalen EVITA og ikke mindst den helt store rolle som Erasmus i Aarhus Teaters genopsætning af Erasmus Montanus.
”Erasmus er jo den her lidt opblæste nar, der har ret i det, han siger, men måske ikke er så 'likeable', fordi han sparker nedad og håner sin familie og folk i landsbyen. Han vil det gode, men han håndterer det på en meget uhensigtsmæssig måde, som får ham i store problemer. Han er en sjov karakter, som jeg glæder mig til at gå i kødet på.”

Bogudgivelser i forbindelse med Erasmus Montanus på Aarhus Teater

Læsestof om Lollike og Erasmus Montanus

2022 byder på udgivelsen af hele to værker med instruktør, dramatiker og teaterdirektør Christian Lollikes forestillinger.

Underværket udgives af forlaget Kronstork med Peter-Clement Woetmann som redaktør og forord af Anders Thrue Djurslev.
Bogen består af ni af Christian Lollikes dramatiske tekster fra perioden 2004-2018 og tegner et billede af Danmark efter 9/11. Med indvandrerdebatter, klimaangst, jagten på det gode liv, krig, terror, revolution.

Erasmus Montanus manuskriptet udgives af A Mock Book og Aarhus Teater som bog og skolesæt. Bogen indledes med en introduktion til stykket af postdoc Dennis Meyhoff Brink, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, der også har været medforfatter til manuskriptet

I forestillingens program finder du udover fotos også et interview mellem Christian Lollike, Dennis Meyhoff Brink af chefdramaturg Hanne Lund Joensen, samt en artikel om den historiske Holberg af historiker Marianne Philipsen. 

Alle udgivelser kan købes på Aarhus Teaters Billetservice, så længe lager haves

Reumertvindende scenografi 

Forestillingen Erasmus Montanus blev ikonisk ikke bare for sin bidende opdatering af manuskript. Men også for den to-dimensionelle scenografi, der låste indbyggerne i landsbyen fast mentalt og fysisk. Og som aften efter aften blev den store frustration for Erasmus og hans klarsyn. 

For at citere fra hovedpersonen: "Det er jo bare pap, for helvede!" 

Scenograferne David Gehrt og Ida Grarup vandt en Reumert for deres arbejde og i 2019 gæstede David vores podcast-serie Kulissen til en snak om hvordan en scenografi overhovedet opstår. 

Med skoleklasser i teatret

Image is not defined.

En tur i teatret kan være med til at skabe øget trivsel i klassen. Ud af de vante rammer, en fælles oplevelse i teatermørket og den efterfølgende snak om det, der foregik på scenen. Det kan i sig selv være vældig værdifuldt for den enkelte og for hele klassen.

Flere forskningsprojekter viser desuden også, at inddragelse af scenekunst i undervisningen kan være med til at skabe øget læring, og at æstetiske læreprocesser har en klar effekt på børn og unges læring – og får dem til at blomstre. Både menneskeligt og fagligt. En tur i teatret kan altså være mere end ’flødeskum’ i en travl skolehverdag.