Velkommen til Studio

Publikum er medskaber på Studio 

Da Aarhus Teaters to huskunstnere, instruktør Sargun Oshana og scenograf David Gehrt, i sidste sæson overtog STUDIO, var det med ønsket om at  udvikle selve teaterformatet.

Og det er lykkedes ved at udfordre og arbejde med publikum.
”Vi har brudt med den klassiske måde at lave teater på ved at fjerne en fast publikumsopbygning. Det vil sige, at vi ved starten af hver forestilling står med et renset rum og skal tage stilling til publikum på ny. På en måde er det blevet en antropologisk undersøgelse af publikum i rum for os. Det har afsindig stor betydning, hvordan publikum agerer i rummet. Vi laver åbne prøver med publikum og får deres respons på, hvordan de oplever rummet, og det har betydning for, hvordan vi gør det,” siger David Gehrt.

Han og Sargun Oshana har opdaget, at publikum er en meget større faktor, end de troede, da de startede på STUDIO.

”Publikum er faktisk blevet et scenisk virkemiddel for os. På samme måde som rummet og lyset og lyden er det. Vi arbejder med, at man som publikum træder ind i værket og nogle gange bliver en del af værket. Man er altså lige så meget aktør som en del af publikum og dermed en aktiv medskaber af værket,” forklarer Sargun Oshana.

Man køber sig ind på en rejs

For scenograf David Gehrt er STUDIO en meget anderledes måde at arbejde på.

”Vores publikum er lige så meget scenografi som scenografien. Det har også betydet, at scenografien er blevet mindre, for at give plads til publikum. Og de erfaringer, vi har fra én forestilling, tager vi med i den næste. Så jeg er som scenograf lige så udfordret, som rummet og publikum er. Og det er vigtigt, at vi ikke bare læner os tilbage og siger ’det fungerede sidst, så lad os gøre det igen’.

Vi skal blive ved med at undersøge, hvad vi sammen kan, så forestillingerne og STUDIO har den friskhed, de skal have,” siger han.

Dermed får publikum også en ny, fortættet betydning for skuespillerne. ”Vi oplever, at vores skuespillere er på overarbejde, for de kan ikke gemme sig, de er lige så udstillede som publikum. I ”#amlet” i sidste sæson skulle de to skuespillere mødes med 80 publikummer hver aften i en måned, og de skulle stå og kigge dem i øjnene og tage deres følelser på sig. De var mærkede af den produktion, fordi de gennemgik den samme rejse som publikum,” siger Sargun Oshana.

Han mener, det giver teatret et mere ufiltreret udtryk og en større nu oplevelse, at der aldrig er to aftener, der er ens på STUDIO. ”I en postfaktuel verden, hvor vi kan være på alle mulige platforme på én gang, kan teatret tilbyde en bevægelse ind i et fysisk og mentalt rum som menneske. Og det er en bevægelse, du ikke kan gengive, for den er individuel fra person til person. Du køber dig ind på en rejse, du ikke ved hvor går hen, og du er ligesom forandret, fra du kommer ind, til du går ud. Du træder ind i værket, du er værket, og du tager værket med dig hjem. Det må gerne bo i én, når man har været i STUDIO,” slutter Sargun Oshana.

David_Sargun(FotoAnnaMarin)bred