Scala

Denne forestilling spiller ikke længere på Aarhus Teater
1 time og 30 min uden pause

anmeldelser

I Scene / “Hospitalet på Aarhus Teater er både morsom, absurd, frastødende og med masser af stof til eftertanke. ... ”

Journalisten / “ Vanvittigt underholdende ... forrygende velspillet teater. Velinstrueret, velkomponeret ... Dansk teaters helt store samfundsrevser, Christian Lollike, tager ’Hospitalet’ under (k)ærlig behandling. Det starter rent og pænt, men ved slutningen vælter vi i blod, lort, bræk og pis. Sådan er det jo ikke i virkeligheden, vel? ...”

Aarhus Update / “En gennemført og velproduceret teaterforetilling, der på overraskende komisk vis sætter fokus på et fundamentalt problem i vores samfund. Kort sat en Lollike-forestilling, som den skal være.”

Teaterkikkerten / “ I ”Hospitalet” er der både plads til grin, spænding og eftertanke.”

Gregersdh.dk / “Skalpellen i Sygehusvæsenet, så blod, lort og latter sprøjter. ... DET er overraskende at se Lollike udfolde sit veldefinerede bidske samfundssyn i rå og overgiven satire. Råheden udmøntes i tvetydigt karnevalsgøgl, der myldrer af tossestreger, men holder fat i en kerne af kritik: Effektivitets-deliriet er overstyret. ... De medvirkende skuespillere har det fedt med at spille rollerne, og publikum med at grine af de makabre festligheder.”

Jyllands-Posten / “Råt teater om virkeligheden på de danske hospitaler tilsat grotesk farce for at fremme forståelsen. ... Det groteske skyldes ikke mindst instruktøren Runar Hodne, som suverænt formår at tilsætte masser af vild kropskomik, uden at løjerne slipper taget i virkeligheden. ... sjovt er det.”

Teateranmeldelse.dk / “Effektiviseringsræset i det danske hospitalsvæsen udstilles demonstrativt og stærkt underholdende i Christian Lollikes dokufarce ’Hospitalet’. ”

8000.dk / “Stærkt underholdende og tankevækkende”

Peripeti / “Alt dette får Runar Hodne afstemt, og til at virke sammen med stor præcision. Det gør forestillingens sceniske sprog til en dynamisk forvandling fra farcens satire, til bitter nedsmeltning. Det kalder den tragedie, der klinger under farcen frem, så den står med stadigt større styrke gennem forestillingen. Det dramaturgiske dobbeltgreb, der prøver at lade farcen spænde vanviddet op, og samtidig lader os opleve tragediens bitre fald, lykkes. Det er bare rigtig, rigtig godt teater.”

Information / “Christian Lollike har skabt en skarpt formuleret kritik af et sundhedssystem i forfald ... efter endt applaus (og en meget sigende slutreplik) efterlades publikum alligevel tilbage med en følelse af, at kritikken kan overføres til en daginstitution, et plejehjem eller... Fantasien sætter tydeligvis ingen grænser her.”

Hospitalet

Christian Lollike snitter i det danske sygehusvæsen
Urpremiere i samarbejde med Sort/Hvid

Christian Lollike fik i sidste sæson anmelderne til at gå stjerne-amok i flere omgange. Først med ”Living Dead”, den rystende horror-fortælling om flygtningestrømmen til Europa, og siden med sin banebrydende nytolkning af ”Erasmus Montanus”. Begge forestillinger trak fulde huse på Aarhus Teater. Nu er den prisbelønnede og provokerende teater-punker tilbage med en ny morbid satire, der finder sted midt det danske sundhedsvæsen.

Pressede situationer får hospitalspersonalet til at opføre sig absurd: Læger serverer dødsbeskeder, som talte de om aftensmaden, sygeplejersker giver patienterne Stesolid for at kunne nå deres arbejde. Og nu annonceres der fra ledelsens side et nyt tiltag omkring chipinstallering i sygeplejeuniformen, ligesom til maratonløb. Altså en optimering af tiden til alles bedste, ikke?
Midt i det hele står Una – en sygeplejerske, der er splittet mellem sit eget sygeplejeløfte og hospitalets effektiviseringsplaner. Mellem oprøret og de patienter, hun ikke kan svigte. Men hun ved, at det vil ske en dag. For grænsen er for længst nået. Spørgsmålet er, om hvor drastiske midler, der skal tages i brug for at blive hørt. Er strejke svaret? Selvtægt? Revolution?

Instruktion og scenografi er i kompetente, varme hænder: norske Runar Hodne, der instruerede succesforestillingen ”Familien der kunne tale om alt” på Store Scene, og Franciska Zahle, der skabte vand-scenografien til sidste sæsons ”Medea” på Aarhus Teater.

• Præsenteres i samarbejde med Sort/Hvid hvor HOSPITALET spiller 16. marts - 14. april

Sorthvid

Se video fra Hospitalet

Af Christian Lollike / Medforfatter Sigrid Johannesen / Iscenesættelse Runar Hodne / Tekst- og forestillingsdramaturg Hanne Lund Joensen / Scenografi og kostumedesign Franciska Zahle / Lysdesign Anders Kjems / Lyddesign Kim Engelbredt / Medvirkende Mette Døssing, Inge Sofie Skovbo, Nanna Bøttcher, Kristian Holm Joensen, Thomas Mørk, Kjartan Hansen, Patricia Schumann, Mette Klakstein Wiberg*

*Studerende ved Den Danske Scenekunstskole, skuespil, KBH