Spillested
Event location

Store Scene

Spilledato
24. aug - 30. sept 2017
Spilletidspunkter
Denne forestilling spiller ikke længere på Aarhus Teater
Varighed
2 timer inkl. pause

anmeldelser

Børsen / “AARHUS TEATERS "LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ" ER DEN BEDSTE DANSKE TEATERKONCERT NOGENSINDE. ... Det her er ubetinget den bedste, flotteste og mest seværdige teaterkoncert jeg har set på dansk grund. Nogensinde. Der er kun et at gøre: Køb billet.”

Information / “Forestillingen er intet mindre end en skønhedsåbenbaring. ... iscenesætteren Nicolei Faber og scenografen Christian Albrechtsen ... har fået udvalgt et teaterkoncertensemble og Aarhus Teaters kor til at synge så smukt og sært og voldsomt, at de danske sange sætter sig dybt i tilskueren.”

Jyllands-Posten / “Skulderlyden er en af de visuelt mest vellykkede teaterkoncerter, jeg har set. ...Blændende smukke og vokalt ørerislende nyfortolkninger af danske sange og salmer. ... som helhed er forestillingen tydeligvis født i kærlighed og respekt for materialet – og med et skønt glimt i øjet. ”

Gaffa / “Ligesom et covernummer kan få en sangtekst til at stå frem på en ny måde, så bidrager aftenens moderne versioner af de gamle salmer til en ny forståelse for sangens kerne. Alt i alt endnu en teaterkoncert fra Aarhus Teater, som kan anbefales på det varmeste.”

Aarhusupdate.dk / “En stærk og udtryksfuld forestilling. ... Mens elskere af den danske sangskat klapper i hænderne over initiativet til at puste nyt liv i Carl Nielsen, Thomas Laub, Grundtvig, Ingemann og alle de andre, så lever poppen videre. ...vi fejrer på den måde både musikken, historien og Danmark med denne musikalske teaterforestilling, og Aarhus Festuge er således åbnet med manér på Aarhus Teater.”

Den 4. væg / “Man kan altid mærke, at sangen er genopdaget med nysgerrighed og kæmpe kærlighed til den originale. Både fra komponistens side (er man til Nephew, går man slet ikke forgæves!), men så sandelig også fra skuespillernes side! ”

Scenekanten.com / “Jeg fornemmer kærligheden til den danske sangskat, og forestillingen er alt i alt en smuk hyldest til historien, danskheden og fællesskabet. De gamle – lettere støvede – sange pudses på ny og serveres på et sølvfad.”

Teaterkikkerten / “Den danske sangskat får gennem Simon Kvamms elektroniske fortolkninger nyt liv, hvilket går hånd i hånd med temaet ”Rethink” for kulturhovedstadsåret. Den blander det traditionelle med det moderne ved også at give plads til operasang, smukt og inderligt fremført af Lisbeth Balslev, mellem de elektroniske melodier. Lyden af de skuldre vi står på er en yderst seværdig teaterkoncert, der bliver siddende i kroppen, efter man har rejst sig fra sin tilskuerplads og forladt teatret.”

Kulturkongen / “Teaterkoncerten har plads til både melankoli og fest, men det er helt klart festen, jeg som publikum drages af. Det er en elektronisk fest, man gerne vil med til, og der er en stor musikalsk oplevelse i vente, hvis man tager ind og ser forestillingen.”

Kulturmor.dk / “Intet virker overflødigt eller unødigt. Det er ganske enkelt en seværdig og helstøbt teaterkoncert. ... Lyden af de skuldre vi står på byder ikke på den traditionelle udgave af de gamle folkeviser og sange. Men den griber ind i essensen af dem og bringer dem frem til i dag i nye, fine versioner i Nicolei Fabers overraskende velkomponerede iscenesættelse.”

Ungtteaterblod.dk / “’Lyden af de skuldre vi står på’ kan noget. Den kan præsentere publikum for en række fragmenterede, bizarre versioner af de mest traditionelle sange, vi har i Danmark, og stadig frembringe lysten til at synge. Og det er vel det helt unikke ved at høre vores sangskat udfoldet, om lyden så er klassisk eller elektronisk.”

Vink Aarhus / “Efter stykket har jeg forstået, hvorfor vi skulle “tvinges” gennem 15 minutters morgensamling med klaverspil og kedelige salmer, selvom vi meget hellere ville ud og lege. Og endnu vigtigere har jeg forstået, hvilken opgave det er at blive ved med at lære børn og unge de gamle salmer. ”

5stjerner.wordpress.com / “en særdeles visuel opsætning, der taler til vores sanser og ikke mindst danskheden. ... Simon Kvamm har formået at give den danske sangskat et løft igennem sit særegne digitale lydunivers. Måske er det på tide at jeg igen lytter til sangene fra min barndom.”

Læs hvad anmelderkorpset mener om forestillingen på GENTÆNK TEATERANMELDELSEN

Lyden af de skuldre vi står på

Sangskatten remixet af Simon Kvamm

På Store Scene tager vi dig med ind i et betagende sanseligt og visuelt univers i en forestilling, der synger på tværs af generationer. Vi maler naturen og livets hjul op, så det hele funkler nyt og sprødt: sol og spirer, himmelblåt, havgrønt og blæsende rustrøde blade. Tågen og regnens tapet, den dalende sne. Hvor dejlig er jorden!

”Se nu stiger solen”
”I skovens dybe stille ro”
”Du danske sommer jeg elsker dig”

De sange og salmer, der har lydt gennem århundreder, er en skat, der er åben for alle. I de store fællesskaber og de nære, ved familiefester, i de lyse nætter om bålet, i kor, i kirken, foreninger og som det stille godnat til vores børn. Kom og oplev sangene på en ny måde, eller mød dem for første gang, når vi sætter strøm til.

Simon Kvamm har filtreret den danske sangskat gennem sit særegne digitale lydunivers. Og de vidunderlige sange får sceneliv af Marie Koldkjær Højlund – kendt fra den elektroniske musiktrio Marybell Katastrophy.

Det Reumertvindende makkerpar instruktør Nicolei Faber og scenograf Christian Albrechtsen står for den stærkt visuelle opsætning. På scenen kan man opleve 10 medvirkende bestående af skuespillere, en danser og to musikere samt Aarhus Teaters kor.

NB! Simon Kvamm vil ikke medvirke i selve forestillingen

Forestillingen får pressepremiere torsdag 24. august og åbner Aarhus Festuge fredag 25. august.

Aarhus Festuge _sort Logo

Temaet for Aarhus Festuge de kommende tre år er ’Bridging’, og når den officielle åbning af Aarhus Festuge i Kulturhovedstadsåret 2017 skydes i gang, sker det også i brobygningens tegn. Brobygning mellem to af byens
markante kulturinstitutioner – Aarhus Festuge og Aarhus Teater. De to kulturledere prøvede allerede samarbejdet af ved sidste års festuge i forbindelse med lanceringen af Oscar Wilde-forestillingen "En kvinde uden betydning". Nu udvides samarbejdet til at omfatte den officielle åbning på byens største teater og med sæsonåbningen og urpremieren på Aarhus Teaters nye musikforestilling LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ – den danske sangskat remixet af Simon Kvamm som aftenens kunstneriske hovedelement.

OBS! Der benyttes stroboskoplys under forestillingen

Remixet af Simon Kvamm / Musik arrangeret og produceret af Anders Boll & Marie Koldkjær Højlund / Iscenesættelse Nicolei Faber / Scenografi og Kostumedesign Christian Albrechtsen / Musikere Esben Inglev & Marie Koldkjær Højlund / Koreografi Marluze da Cruz / Lysdesign Mathias Hersland / Lyddesign Lars Gaarde

Medvirkende Mette Døssing, Marie Marschner, Jacob Madsen Kvols,
Anders Baggesen, Mikkel Becker Hilgart, Lisbeth Balslev, Marluze da Cruz
Arian Kashef*, Marie Koldkjær Højlund og Aarhus Teaters Kor

 

 

*Studerende ved Den Danske Scenekunstskole Aarhus

Trailer fra forestillingen

det gamle i det nye

Remixet af Simon Kvamm 
Produceret af Marie Koldkjær Højlund og Anders Boll

Højlund Kvamm _foto Isak Hoffmeye _600x 400 Px

Sangene i LYDEN AF DE SKULDRE VI STÅR PÅ taler ikke bare med sin nutidige klang til yngre generationer, men åbner sig også på ny for alle os andre, der gennem årtier har hørt og genhørt dem i mere traditionelle versioner.

Simon Kvamm fortæller om forestillingen:

"Ideen er at åbne sangene op og gøre dem lette at lytte til. Sangene er meget direkte og som store hits, man hører på Radio Nova, men de er tit pakket ind i en ramme, som er kirkelig og meget gammeldags rent musikalsk. Og det står måske lidt i vejen for at høre den inderste kerne i en sang. Vi gør det ikke forat voldtage sangskatten. Der er intet trodsigt eller oprørsk i projektet. Vi prøver blot at pudse ruden ind til det, der i forvejen ligger og skinner i sangene."

 

Single fra forestillingen