huskunstnere

Aarhus Teater har en stærk tradition for at knytte huskunstnere til sig. I mere end 35 år har vi haft skiftende husdramatikere til at udvikle ny dansk dramatik, og de seneste år har vi oprustet på flere kreative fronter.

I sæson 21/22 har vi tilknyttet hele tre huskunstnere:

David Gehrt
Husscenograf
Husscenograf David Gehrt
Nathalie Mellbye
Huskunstner
Huskunstner Nathalie Mellbye
Marie Koldkjær Højlund
Huskomponist
Huskomponist Marie Koldkjær Højlund

David Gehrt

Husscenograf

I sæson 21/22 kan du opleve hans scenografi i

  • Ordet
  • Girls & Boys
  • Man vokser op
  • Cabaret (kostumedesign)

 

David Gehrt blev uddannet scenograf fra Den Danske Scenekunstskole i 2016 og har siden 2018 været fast hus-scenograf på Aarhus Teater.

Inden da havde han sammen med scenograf Ida Grarup lavet forestillingerne Ødipus, Højskolesangbogen og Helligtrekongersaften på Teater Momentum i Odense.
Det var også i samarbejde med Ida Grarup han skabte rammerne for Christian Lollikes iscenesættelse af Holbergs Erasmus Montanus på Aarhus Teater, der blev genopsat på Aarhus Teater og Østre Gasværk.

Som husscenograf på Aarhus Teater, har han stået bag forestillingerne #Amlet, Momentet, My heartache brings all the boys to the yard, Lav Sol, 4:48 Psychosis, Untz Untz Untz, Audition og Manifest for skrøbelige autoriteter, Friheden, Biedermann og brandstifterne, Parasitterne, Pagten og Kaj Munks Ordet. Han skabte han scenografi til Den Vægelsindede og Kærlighedens Forrykte Former, YCLWB og Leonora Christina Ulfeldt – sandhedens dronning.

David Gehrt har vundet Årets Reumert for Bedste Scenedesign for Erasmus Montanus (2017) og var nomineret til samme pris for Ordet (2020), der vandt prisen for Bedste Forestilling. David Gehrt blev også netop blevet nomineret til Teaterpokalen for sit scenedesign til Ordet.


Nathalie Mellbye

Huskunstner

I sæson 21/22 skaber hun scenografi til forestillingerne

  • Når vi døde vågner
  • Til de lyse morgener

Nathalie står også bag en række Studio-Saloner som Cava & Croquis

Den norske scenograf Nathalie Mellbye har været huskunstner på Aarhus Teater siden sæson 2020/2021. Hun blev uddannet ved Den Danske Scenekunstskole i 2012. Forinden har hun studeret scenografi, sceneteknik og teaterkommunikation på universitetet i Malmø og i Oslo.

Hun har stået for scenografien på forestillingen Det blå, blå hav, der spillede på både Husets Teater og Teater Nordkraft, skabt rammerne for Aeneaderne på Københavns Musikteater og Das Unheimliche på Teater Katapult. Det var også på Katapult og Teater Grob at hun lavede scenografien til stykket HEIDI: Spies. De seneste år har hun bl.a. stået for Martyrer på Svalegangen, Lysistrate på Odense Teater og Larm i Kulissen på Aalborg Teater. I 2018 skabte hun scenografi til Underkastelsen på Betty Nansen og Misundelse på Republique. Hun var både scenograf og performer på forestillingen Historien om øjet, der er en co-produktion mellem scenekunstkollektivet LOGEN og Odense Teater.

I 2019/2020 var hun scenograf på uropsætningen af Den Danske Borgerkrig 2018-2024 på Nørrebro Teater, Symposion på Det Kongelige Teater, denungewertherslidelser på Aarhus Teater, Jonas på Kilden Teater i Norge og Dansepesten på Teater Får 302.

Hendes første forestilling som huskunstner på Aarhus Teater var En Fortælling Om Blindhed, der foruden Aarhus Teater også spillede på Teater Momentum i Odense og Sort/Hvid i København. Senere har hun som huskunstner stået for scenografien til The Supreme Gentleman, og med A Clockwork Orange debuterede hun som både instruktør og scenograf.


Marie Koldkjær Højlund 

Huskomponist

I sæson 21/21 leverer hun musik og lydkulisse til: 

  • Romeo & Julie
  • Når vi døde vågner
  • Til de lyse morgener 

Marie Koldkjær Højlund stod for den musikalske iscenesættelse af Aarhus Teaters reumertvindende musikforestilling Lyden af de skuldre vi står på i 2017 og 2020.

Hun arbejder med og forsker i lydinstallationer og lydkunst komponist og musiker i forskellige sammenhænge og har bl.a. været hovedkraften i Marybell Katastrophy, der i 2009 modtog prisen som bedste orkester ved musikkritikernes prisuddeling Steppeulven. Hun var desuden en fast del af bandet Nephew, som hun har spillet en lang række koncerter med og medvirket på albummet Ring-I-Ring og udgør sammen med Morten Riis det lydkunstneriske projekt The Overheard, der bl.a. stod for lyduniverset ved åbningen af kulturby Aarhus 2017.

Senest har Marie Højlund lanceret soloprojektet Kh Marie, med hvilket hun i sæson 2020/2021 skabe en sansekoncert på Aarhus Teaters Store Scene. På Aarhus Teater har Marie Højlund videre stået for den musikalske og lydlige side af Aarhus Teaters opsætning af Dancer in the dark på Scala samt Aarhus Teaters stedspecifikke forestilling Jeg er her.

Hun er pt. huskomponist på Aarhus Teater, hvor hun har arbejdet på En fortælling om blindhed, lavet musikken til familieforestillingen Et Juleeventyr og designet og komponeret musik til Leonora Christina - Sandhedens Dronning.