Kulissen

en podcast fra Aarhus Teater 

I KULISSEN kommer lytteren med rundt i afdelingerne på Danmarks største landsdelsscene.
Hvert afsnit har et tema, der går i spænd med en aktuel forestilling. Podcasten sætter teaterfagligheden højt, og derfor kan man i KULISSEN høre medarbejdere på et teater nørde løs på deres specifikke fagområde.

Hvilke håndværk skal der til for at skabe en teaterforestilling? Og hvem er de mennesker der får teatermagien til at ske?

Bag podcasten står journalist Mathias Wissing, der tidligere har arbejdet som producer, tilrettelægger og reporter på DR P3. Lyddesignet stammer fra Marie Koldkjær Højlund og Klaus Q Hedegaards musik til forestillingen Dancer in the Dark.

Lyt til podcasten, der hvor du plejer at høre podcasts, bl.a.:

Itunes, Spotify, Soundcloud, Castbox

Episode 10: Teaterdirektøren om at lægge et repertoire

Kulissen handler i dette afsnit om hvordan man lægger et repertoire og dermed handler det selvfølgelig også lidt om alt det, der skal ske på Aarhus Teater i 20/21. For nylig lancerede teatret nemlig programmet for næste sæson, og i den forbindelse er der to store spørgsmål som trænger sig på:

Det første er aktuelt: Hvordan påvirker corona-nedlukningen Aarhus Teater i den kommende sæson? 

Det andet er generelt: Hvordan planlægger man en sæson i det hele taget?

Til at besvare dette er det i denne udgave af Kulissen teaterdirektør Trine Holm Thomsen, som er på besøg. På behørig afstand og fuldstændig afsprittet. 

Vært og tilrettelægger på Kulissen er journalist og litteraturhistoriker Mathias Wissing.

Sær-episode: Huskunstner Nanna Cecilie Bang 

Du føler dig umiddelbart som et menneske der ikke bør gå så lange ture
Det er tydeligt at din krop prøver at fortælle dig noget
Og du har fået lus
Og du må ha haft det i lang tid fordi det er lang tid siden du har haft hovedkontakt med nogen
Men det virker på alle måder kikset at købe luse shampoo på apoteket nu

Huskunstner Nanna Cecilie Bang er gæst i et lidt atypisk afsnit af Kulissen - skabt i en atypisk tid. Nanna Cecilie Bang har været tilknyttet Aarhus Teater som huskunstner i sæson 2019/20, hvor hun både skrev og instruerede Manifest for Skrøbelige Autoriteter. Hun havde også skrevet teksten til skuespilelevernes afgangsforestilling Alt er umuligt - som ironisk nok blev umulig at opsætte p.g.a. corona-krisen.

Nanna er podcastgæst i en social distancing-venlig udgave af Kulissen, hvor hun læser en ny tekst om den drømme- eller mareridtsagtige tilstand, som dagene ligesom forsvinder ind i for tiden, højt.

Vært og tilrettelægger på Kulissen er som altid journalist og litteraturhistoriker Mathias Wissing.

Episode 9: Lyden af de skuldre vi står på

Lyden af de skuldre vi står på er en teaterkoncert oprindeligt skabt i 2017, som undervejs tog så meget fart, at det måtte ende med en genopsætning. Forestillingen havde derfor repremiere på Aarhus Teater d. 31. januar 2020.

Ideen bag Lyden af de skuldre vi står på var at bearbejde og gentænke de gamle sange fra sangskatten. Hovedkræfterne bag opsætningen var Simon Kvamm og Marie Højlund, der arbejdede med udgangspunkt i ikke at begå overgreb på sangskatten, men med ønsket om at pudse ruden ind til guldet. Grundtvig, Brorson og Knudsen skulle lyde som sig selv og som 2017 på én gang. Samtidig markerede forestillingen Aarhus Teaters Kors ilddåb under ledelse af Ingeborg Højlund.
Forestillingen modtog to Reumerter i 2018: Årets Scenedesign – og Årets Musical/Musikteater. Lyden af de skuldre vi står på åbnede Aarhus Festuge 2017.

I podcasten taler musikalsk arrangør og musiker Marie Højlund samt korleder Ingeborg Thisted Højlund med vært på Kulissen, journalist og litteraturhistoriker Mathias Wissing.

Episode 8: denungewertherslidelser

denungewertherslidelser rammer Aarhus Teater i en tid, hvor op­lysningstidens fornuftsregime atter regerer. I instruktør Sargun Oshanas udgave er Werther dramatisk som altid - og han er det af samme årsag som i romantikken; nemlig som oprør mod den kvælende fornufts regime, hvor du automatisk har tabt, hvis du viser svaghed – samme mekanisme, som gør, at Greta Thunberg bliver af­skrevet som et barn, hvis hun græ­der på talerstolen.

I Goethes forlæg fortælles histo­rien gennem en række breve fra Werther til vennen Wilhelm. På Aarhus Teater fremlægges fortællingen som fragmenter gennem Lotte, der fin­der Werthers breve. På den måde kommer Werthers død også til at handle om det sociale krater, som et selvmord efterlader: Forestillin­gen er egentlig Lottes bearbejdelse af sorg.
Den klassiske pianist og rytmiske vokalist Di Garbi skaber musikken til Werthers sindstilstand på ægte Sturm und Drang-facon.

I podcasten taler instruktør Sargun Oshana med komponist og musiker Di Garbi og vært på Kulissen, journalist og litteraturhistoriker Mathias Wissing.

Episode 7: Live med Svend Åge Madsen

Se dagens lys: en dystopi eller utopi? 

Svend Åge Madsen i samtale med litterat Henrik Skov Nielsen optaget live på Scala-scenen. 

Siden begyndelsen af 1960’erne har Svend Åge Madsen stået som en af Danmarks mest toneangivende forfattere og dramatikere. Blandt hans mest kendte værker figurerer romanen Se dagens lys (1980), der nu for første gang sættes på scenen på Aarhus Teater i en dramatiseret version. Se dagens lys har urpremiere på Scala d. 13. september.

Svend Åge Madsens forfatterskab er lige så omfangsrigt, som det er finurligt, og for århusianske læsere rummer hans værker den særlige bonus, at det giver mulighed for at opleve deres by fra en helt ny vinkel.

I livepodcasten på Scala taler Svend Åge Madsen med professor Henrik Skov Nielsen fra Nordisk Sprog og Litteratur på Aarhus Universitet. Henrik Skov Nielsen, der bl.a. har skrevet bogen tertium datur om Svend Åge Madsens forfatterskab. Samtalen modereres af Kulissens vært journalist Mathias Wissing. 

Episode 6: Rekvisitøren

Rekvisitter i en forestilling er som små nøgler til at låse en fortælling op. De kan på millisekunder henføre publikum til en bestemt tid eller et særligt sted. Og så giver de skuespilleren noget at spille på. Som et instrument.

Den perfekte rekvisit opstår i tæt samarbejde mellem scenograf og rekvisitør som en kombination af slidstyrke og efterligning. En velvalgt rekvisit kan være det, der får en forestilling til at gå op i en højere enhed.

I det her afsnit af Kulissen befinder vi os i Aarhus Teaters labyrintiske kælder, hvor rekvisitafdelingen holder til.

Vi skal høre, hvordan en rekvisit bliver til, hvad man laver som rekvisitør - og så skal vi høre, hvordan man fremstiller en virkelighedstro tyktarm.

I dette afsnit fortæller rekvisitør Julia Svenningsen om arbejdet med The Rocky Horror Show.

Episode 5: Gæstestjernen

Teaterproduktionen er en maskine med faste aftaler, indforståede forkortelser og referencer. 
Alligevel giver det nogle gange mening at smide nogle uortodokse småsten i maskineriet. Nogle kreative kræfter, der kan blande kortene og stille dumme spørgsmål. Få nye idéer. Og spytte en helt anden faglighed i bøtten.

I dette afsnit fortæller komponist, musiker og skuespiller Jenny Rossander, bedre kendt som Lydmor, om sit arbejde på og med forestillingen Orestien på Aarhus Teater.

Episode 4: Scenografen og teatermaleren

Enhver teaterforestilling udspiller sig i et rum. Det rum bliver designet af scenografen og forvandlet til virkelighed i samarbejde med en række afdelinger – ikke mindst malersalen.

Scenografen skaber selve forestillingens præmis gennem symboler, som publikum går med på: hvis der står et træ på scenen, er vi i en skov. Står der en brandhane, er vi på gaden i en by. Står der en kirke og stråtækte huse, så er vi på landet. Sådan er teatret: det ligner uden at være.

I dette afsnit fortæller scenograf David Gehrt og teatermaler Ruth Grønborg om lige netop deres arbejde på teatret.

Episode 3: skuespilleren 

I det her afsnit af Kulissen skal vi både i garderoben, forbi instruktørens kontor og ned i scenografien på Scala. Vi skal høre, hvorfor man spiller skuespil, hvordan man skaber en karakter, og hvad man i det hele taget skal deroppe i det skarpe lys

Du lytter i dette afsnit til:
- Kim Veisgaard, uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 1978 og medlem af Aarhus Teaters ensemble siden 1982
- Bodil Jørgensen, uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 1990 og aktuel gæsteskuespiller på Aarhus Teater
- Sargun Oshana, uddannet skuespiller fra Aarhus Teater i 2012 og sidenhen uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole i 2016.

Afsnit 2: Kostumer

Kostumer er for øjet hvad lyd er for øret, når du går i teatret: de skal på en gang udfordre og spille sammen med forestillingen. Kostumer er publikums introduktion til en karakter, for hvis klæder skaber folk er det også en vigtig ledetråd til at regne stykkets figurer ud.

Vi skal denne gang høre, hvordan et kostume bliver forvandlet fra tegning og frem til premiereaften. Vi skal høre hvad der sker med en skuespiller, første gang han trækker i sit kostume, og så finder vi ud af, hvor mange meter paillet-stof, der går på et orakel i en eventyrfortælling.

Med skrædder og kostumier Lone Frikke og kostumedesigner Astrid Lynge Ottosen.

Afsnit 1: Lyd

I første afsnit af Kulissen taler vi om der overhovedet findes dårlig lyd. Hvad er en god lyd og hvornår er lyd noget vi vælger? Og hvordan opdager man lyd som en levevej?

Med lyddesigner Kim Engelbredt og lydkunstner Morten Riis

Vi bruger Cookies! Ved køb af billetter accepterer du automatisk cookies. Læs mere