Signatur forestillinger på Aarhus Teater

Signaturforestillinger

De senere år har Aarhus Teater oplevet anerkendelse ikke mindst fra publikum, men også branchen, pressen og anmeldere. 

Anerkendelsen kommer blandt andet på baggrund en række af de senere års forestillinger, som på sin egen måde har været nyskabende, banebrydende eller ramt en tidsånd. De er blevet en form for signatur-forestillinger for Aarhus Teater. Forestillinger som både teatret selv, branchen og publikum vender tilbage til som store oplevelser, vellykkede formeksperimenter eller stærke præstationer. 

 


Erasmus Montanus

Spilleperiode: 10. feb - 11. mar 2017.

Genopsat: 18. jan - 16. mar 2019. På turné til Østre Gasværk Teater samme år. 

Om forestillingen: Bondedrengen Rasmus Berg har studeret i København og vender nu hjem til sin fødeby på ’bjerget’. Han er arrogant og bedrevidende og skaber hurtigt bølger i den hjemlige andedam. Under sit nu latinskklingende navn, Erasmus Montanus, belærer han vidt og bredt om filosofisk lærdom. Ikke mindst hans påstand om, at jorden er rund, får den lille by på den anden ende.

I Christian Lollikes nyfortolkning af den knap 300 år gamle komedie oversættes Holbergs ord til en nutidig diskussion om danskhed og Udkantsdanmark.

Holdet bag 

Skrevet af Ludvig Holberg

Bearbejdet af Dennis Meyhoff Brink, Tanja Diers og Christian Lollike

Iscenesættelse: Christian Lollike

Scenografi og kostumedesign: David Gehrt og Ida Grarup

Medvirkende: Andreas Jebro, Lotte Andersen, Lars Brygmann/Jacob Madsen Kvols, Anders Baggesen, Zaki Youssef, Nanna Bøttcher, Ole Thestrup/Bjarne Henriksen, Sofia Nolsøe, Simon Mathew, Andreas Nicolai Petersen & et kor under ledelse af Ingeborg Thisted Højlund

Priser

Reumert 2017 Årets Forestilling

Reumert 2017 Årets Mandlige Hovedrolle

Reumert 2017 Årets Scenografi

Anmeldercitat

Provokerende, politisk og engagerende teater med pragtpræstationer over hele linjen

- Politiken

Samarbejdspartner

Sort/Hvid

Videoteaser for forestillingen

Lyden af de skuldre vi står på

Spilleperiode: 24. aug - 30. sept 2017.

Genopsat: 31. jan - 11. mar 2020 

Om forestillingen: Simon Kvamms remix af den danske sangskat. Sammen med musiker Marie Koldkjær Højlund har Nephew-sangeren givet nyt liv til de sange og salmer, vi bærer i os – fra vi bliver født, til vi tager herfra: ”Dejlig er jorden”, ”I skovens dybe stille ro”, ”Du danske sommer”, ”Septembers himmel er så blå”, ”Solen er så rød, mor” – og mange, mange flere. En overdådig skat af stemmer, rytmer og klange, der kommer til live i et legende smukt elektronisk musikunivers, og som går lige i kroppen.

Sangene er spundet ind i betagende og forførisk overraskende billede. En flydende strøm af rørende, gribende, sjove, knugende og underskønne scenebilleder, der får musikken og det visuelle til at gå op i en højere enhed. Lyden af de skuldre vi står på er en stærkt sanselig og billedmættet rejse ind i de toner, der binder os sammen på tværs af generationer.

Holdet bag

Remix: Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund

Musikalske arrangementer: Marie Koldkjær Højlund og Anders Boll

Iscenesættelse: Nicolei Faber

Scenografi og kostumedesign: Christian Albrechtsen

Lysdesign: Mathias Hersland

Koreografi: Marluze da Cruz 

Koreografisk konsulent og ansvarlig for genopsætning: Rebekka Lund

Medvirkende musikere: Marie Koldkjær Højlund og Esben Inglev

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols/Mark Linn,  Marie Marschner, Mette Døssing/Nanna Bøttcher, Anders Baggesen, Marluze da Cruz, Lisbeth Balslev, Mikkel Hilgart, Arian Kashef, Aarhus Teaters Kor 

Priser

Årets Reumert 2018 Årets Musikforestilling

Årets Reumert 2018 Årets Scenedesign 

Anmeldercitat

Den bedste danske teaterkoncert nogensinde

- Børsen

Videoteaser for forestillingen

Lazarus

Spilleperiode: 29. aug - 12. okt. 2019

Om forestillingen: David Bowies mesterlige og medrivende musical bød på  en spektakulær og surrealistisk billedstrøm, vævet ind i en perlerække af Bowie-hits som ”Changes”, ”Heroes”, ”This Is Not America”, ”Life on Mars” og svanesangen ”Lazarus”. Anmelderne i New York og London var enige: Det er magisk og hypnotiserende, overvældende og rørende, vildt poetisk og forførende.

Lazarus er inspireret af bogen ”The Man Who Fell To Earth” af Walter Tevis og starter der hvor bogen slutter. I bogen, der siden blev filmatiseret med David Bowie, ankommer hovedrollen Thomas Newton til jorden, hvor han leder efter vand, som han kan tage hjem til sin tørkeramte planet. Snart finder han dog sig selv sølet ind i gin, sex og discount-tv og må til slut erkende at han er fanget på jorden. Musicalen Lazarus tager sit afsæt i den forsumpede Newton og hans selvvalgte isolation. 

David Bowie døde af kræft i 2016 kun to dage efter udgivelsen af albummet ”Black Star”. Videoen med nummeret ”Lazarus” blev delt over hele verden: ”Look up here, I’m in heaven,” sang han, mens han greb ud efter verden fra sit dødsleje. Det var Bowies bevægende jordiske exit, men hans egentlige requiem er den pirrende og originale musikforestilling Lazarus.

Holdet bag

Forfatter: David Bowie og Enda Walsh

Iscenesættelse og oversættelse: Heinrich Christensen

Scenografi og kostumedesign: Christian Albrechtsen

Lysdesign: Mathias Hersland

Originale musikalske arrangementer: Henry Hey

Kapelmester: Søren Graversen

Koreograf: Rebekka Lund

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Sara Viktoria Bjerregaard, Sofia Nolsøe, Simon Mathew, Bjørn Fjæstad, Mathias Flint, Nanna Bøttcher, Kjartan Hansen, Sofie Topp-Duus, Isa Marie Henningsen og Kristine Marie Brendstrup

Priser

Reumert 2020 Årets Scenedesign

Anmeldercitat

Blændende opsætning [...] Et overjordisk oratorium til vores tid

- Kristeligt Dagblad

Samarbejdspartnere

Det Kongelige Teater

Mikkel Rønnow efter aftale med Robert Fox og Jones/Tintoretto Entertainment og The New York Theatre Workshop

Videoteaser for forestillingen

Ordet

Spilleperiode: 30. feb - 11. mar 2020

Om forestillingen: Ordet af digterpræsten Kaj Munk står som hans i særklasse bedste og mest intense skuespil. Han skrev det i 1925 på bare otte dage i en afsindig rus og ønskede, det skulle ramme publikum som et chok i sjælen. Ordet er stærke sager.

Den grundtvigianske storbonde Mikkel Borgen nægter sin søn Anders at gifte sig med den kvinde, han elsker, for hun er ud af indremissionsk slægt. Mikkels svigerdatter, Inger, med det store hjerte og den rene barnetro, prøver at overbevise patriarken om, at kærligheden må overvinde strid og uenighed. Det lykkes hende ikke, og ulykken vokser, for snart dør Inger i barselssengen. Da kaster Mikkels sindssyge søn, Johannes, sig på knæ ved Ingers kiste og anråber Herren i bøn. Fra troens skælvende dyb kalder han på et mirakel.

Holdet bag

Af: Kaj Munk

Iscenesættelse: Anja Behrens

Scenografi og kostumedesign: David Gehrt

Lysdesign: Súni Joensen

Videodesign: Kim Glud

Medvirkende: Morten Suurballe, Henrik Birch, Kjartan Hansen, Mathias Flint, Frederik Mansø, Anne Plauborg, Luise Skov, Kaja Kamuk, Kim Weisgaard, Christian Hetland 

Priser

Reumert 2020 Årets Forestilling

Reumert 2020 Årets instruktør (nomineret)

Reumert 2020 Årets Scenedesign (nomineret)

Anmeldercitat

Det er så smukt at det gør ondt

- Politiken

Legacy

Forestillingen genopsættes i sæson 21/22

Videoteaser for forestillingen

Denungewertherslidelser

Spilleperiode: 13. dec 2019 - 25. jan 2020

Spilleperiode i København: 30. jan - 22. feb 2020

Om forestillingen: Trekantdrama om det glødende hjertes uforløste længsel. Werther kan ikke være i sin egen krop. Han er dybt forelsket i Lotte, men Lotte er forlovet med Albert. Det æder Werther op. Hans følelser bliver en afgrund i hans indre, han kan ikke være i fred for sit forelskede hjerte og drives til vanvid.

Goethes roman ”Den unge Werthers lidelser” fra 1774 er et af romantikkens hovedværker. En klassisk Sturm und Drang-fortælling om en kolerisk og romantisk ung mand, som går til grunde i afmagt over umulig kærlighed. Da romanen udkom, fulgte en hysterisk selvmordsbølge blandt unge, der led af weltschmerz og ulykkelig kærlighed, og af samme grund blev den forbudt flere steder, bl.a. i København. Etpassioneret trekantdrama, hvor alle har ønsket om at elske og blive elsket. Ønsket om at finde sjælefred i kærligheden. Ønsket om at elske til det allersidste.

Holdet bag 

Forfatter: Johann Wolfgang von Goethe

Iscenesættelse og bearbejdelse: Sargun Oshana

Scenografi og kostumedesign: Nathalie Mellbye

Komponist og lyddesign: Di Garbi

Medvirkende: Simon Mathew, Sara Viktoria Bjerregaard, Alexander Mayah Larsen, Gabrielle Kaysø 

Priser

Reumert 2020 Årets Instruktør 

Reumert 2020 Årets Kvindelige Hovedrolle (nomineret)

Anmeldercitat

Fremragende forestilling om den udtalte sårbarhed, som findes i tiden ... Sargun Oshanas måske bedste og mest betydningsfulde forestilling til dato.

- Weekendavisen 

Samarbejdspartnere

Sort/Hvid

Gyldendal Group Agency

Videoteaser fra forestillingen

The Rocky Horror Show

Spilleperiode: 10. maj - 5- juni 2019

Om forestillingen: Kultmusicalen, der går grassat i glamrock og gavmild erotik
”The Rocky Horror Show” er en djævelsk underholdende hyldest til science fiction, queer og ufrivilligt morsomme B-gyserfilm. Musicalen er skabt af Richard O’Brien og danser af sted på plateausko og musikalsk kærlighed til 50’ernes rockabilly tilsat 70’ernes glamrock.
Figurer og handling er samplet fra gyserkataloget og Outer Space. Parret Brad og Janet farer vild i en stormfuld skov og strander på et mindre slot, hvor Riff Raff, den skumle butler med pukkelryg, byder dem ind. Her huserer den gale videnskabsmand Dr. Frank-N-Furter som i bedste Frankenstein-stil afslører sit nykreerede monster, den platinblonde, fysisk perfekte muskelmand Rocky Horror.

Kultmusicalen svømmer i seksuel flertydighed. Som når Dr. Frank-N-Furter kommer til syne i dameundertøj og netstrømper, rød læbestift og goth-makeup og får det unge par til at besvime med sangen ”Sweet Transvestite”. Det oser af sex, og der bliver leget med alle hetero-, homo- og biseksuelle positioner med tydelige referencer til 70’ernes glamrock-idoler som David Bowie og Marc Bolan. Frivolt, fjollet, uhørt og uhøjtideligt på samme tid.

Holdet bag

Instruktør: Moqi Trolin 

Scenograf og kostumedesign: Ida Marie Ellekilde

Musikalsk arrangement: Jens Hellemann

Lysdesign: Mathias Hersland

Oversættelse: Mathias Flint

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Mathias Flint, Marie Marschner, Nanna Cecilie Bang, Kjartan Hansen, Holger Østergaard Kristensen, Sofia Nolsøe, Simon Mathew, Anders Bilberg, Dina Fie Lorentzen, Luc Boris André, Morten Lindemann Olsen, Simon Glæsel, Stine Andersen, 

 

Priser:

Iscenes publikumspris til Jacob Madsen Kvols

Reumert 2020 Årets Mandlige Hovedrolle (nomineret)

Anmeldelsescitat

Skuespillerne, musikerne og publikum: alle lever sig fuldt og helt ind i det festlige univers. Resultatet er en helstøbt, nærmest magisk aften

- Information

Samarbejdspartner

Odense Teater

Videoteaser fra forestillingen