Stuepigerne
Studio

Studio

Dato

2. feb - 4. mar 2023

Varighed

Cirka 1 time og 45 min

Aldersgrænse

+15 år


Stuepigerne

Voyeuristisk drama om magt og afhængighed, frihed og fornedrelse

Søstrene Solange og Claire er stuepiger hos den herskersyge Madame, og når Madame er ude, gennemspiller de to søstre en række sadomasochistiske fantasier, hvor hadet og afhængigheden de tre kvinder imellem kommer til syne. Stuepigerne er en kompleks hævnfantasi og en undersøgelse af, hvordan det er muligt at finde sin plads i verden, når den eneste kapital, man ejer, er skønhed og seksualitet.

Stuepigerne er skrevet i 1947 af den franske dramatiker og forfatter Jean Genet, et af europæisk litteraturs helt sorte får. Han levede som vagabond, kriminel og prostitueret og omsatte sit livs længsler, lidelser og lidenskaber til romaner og dramatik. Værker, der behandler køn og identitet med både poetisk skønhed og voldsom vulgaritet, og som i sin samtid ofte blev stemplet som skandaløse.

Line Paulsen sætter i scene, og Aarhus Teaters huskunstner Nathalie Mellbye står bag konceptet, scenografien og kostumerne. Sammen kaster de sig med fræk og sulten sanselighed over at forløse Jean Genets klassiker i en moderne udgave. De tre kvinder spilles af Aarhus Teaters Mette Døssing, Mette Klakstein og Amanda Friis Jürgensen.

Som altid på Aarhus Teaters Studio-scene spiller publikum en vigtig rolle. For hvor retter vi vores blik hen, når den kvindelige seksualitet udfoldes i et intimt og intenst rum af magt og afhængighed, had og hån, begær, frihed og fornedrelse?

TEATERFORLAG NORDISKA APS
Fortællingen om klassebaseret magthierarki imellem kvindeligt tyende og deres herskerinde er blevet støvet af med en lyserød feministisk fejekost og tilbage står en forestilling blottet med hugtænder, der viser fornedrelsens natur i et kvalmt og kvælende pink univers.
Ungt Teaterblod

Kulturkupeen

Yderst velgjort, koreograferet  og musikalsk på alle planer. Imponerende helstøbt

Iscene

Voyeurisme, popkultur og intenst spil giver omfattende tekst kamp til stregen

Morten Buckhøj

Et spil om magt og dominans med erotiske undertoner. Det er en uhyre effektfuld oplevelse

Jyllands-Posten

Interessant iscenesættelse og glimrende skuespilpræstationer

Den 4. Væg

Vender kammerspil-genren på hovedet og transformerer Stuepigerne til et stort peep-show, hvor publikum er skjulte voyeurister

Sceneblog

Med tre stærke skuespillere et studie i voyeurisme

CPH Culture

Et rystende og fatalt peepshow - en kunstnerisk triumf af de store for Aarhus Teater.

Genialt skrevet, genialt udført
POV. International

Fanget i et lyserødt kosmos

Historien om Solange, Claire og Madame udfolder sig i en nærmest kvalmende pink verden, gemt i en peep-show-boks med vinduer, hvor publikum forvandles til voyeurister: Skuespillerne betragtes udefra, lyden opfanges nærmest filmisk gennem høretelefoner, og de tre kvinder på scenen ser ikke deres betragtere, men kun de spejlvægge, der omkranser scenen.

Amanda Friis Jürgensen, der lægger krop og stemme til stuepigen Solange, er enig.

”Scenografien er en styrke for historien, for Stuepigerne en netop en fortælling om ensomhed: Alle tre karakterer er ensomme skabninger, der er fanget i et lyserødt kosmos. De kan ikke flygte fra, hvor de er, og derfor flygter de fra dem, de er. I rollespillet er der liv, spænding, latter og glæde – også selvom det kommer af noget voldsomt og brutalt. I rollerne lever de. Resten af tiden overlever de"

Holdet bag

Jean Genet
AF
Francois-Eric Grodin
OVERSÆTTELSE
Line Paulsen
INSTRUKTØR
Nathalie Mellbye
KONCEPT, SCENOGRAFI & KOSTUMEDESIGN
Astrid Lindgreen Hjermind
ASSISTERENDE SCENOGRAF
Noora Hannula
KOREOGRAFI
Jim Falk 
lysdesign 
Sebastian Toft
komponist & Lyddesign

Medvirkende

stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte
Mette Døssing
stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte
Mette Klakstein
stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte
Amanda Friis Jürgensen
stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte

"I kernen af det her stykke ligger et ønske om at tage magten over sin egen historie"

Instruktør Line Paulsen om aktualiteten i stykket

Stuepigerne repræsenterer for mig en hel kulturs mimetiske begær. Begæret efter at blive en anden. Unge piger får at vide ”Vær dig selv”, ”Elsk dig selv”, ”Be yourself” – de følger og forfølger, imiterer og insisterer så hårdt på at være nogen – at de bliver ingen.

Det er en fortælling om hvor stærkt det mimetiske begær kan opleves, og om, hvordan det at ville være en anden passer så skarpt på vores egen tid og på en hel kultur for særligt unge piger, som ser alt det forkerte i spejlet, når de kun ser alt det uopnåelige i dem, de spejler sig i.

stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte
stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte
stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte
stuepigerne aarhus teater foto rumle skafte